Boeing 737 MAX-toestellen blijven langer aan de grond
Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee.
Boeing werkt aan een update van het besturingssysteem MCAS, dat een rol zou hebben gespeeld bij twee recente crashes van 737 MAX-vliegtuigen, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen. Na het tweede ongeval werd alle vliegtuigen van dat type wereldwijd aan de grond gezet, omdat beide crashes “gelijkenissen” vertonen.
Boeing zei vorige week dat al het papierwerk voor de update tegen eind maart zou zijn ingediend bij de FAA, maar nu klinkt het dat dat de komende weken zal gebeuren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit moet de update goedkeuren. Ze zal het voorstel aan een “rigoureus veiligheidsonderzoek” onderwerpen om er zeker van te zijn dat alle problemen ermee opgelost zijn.
Neus
Het MCAS-systeem zou verantwoordelijk zijn geweest voor het ongeval met een 737 MAX 8 eind oktober in Indonesië. Het zou de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden geduwd hebben, een actie waar de piloten niet tegen konden reageren. Ook bij de crash van eenzelfde vliegtuigtype in maart in Ethiopië zou het MCAS-systeem volgens anonieme bronnen actief zijn geweest.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Ethiopië verwacht maandag een eerste officieel en voorlopig rapport over de crash van 10 maart te publiceren.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Franse “Tinderverkrachter” (38) die 17 vrouwen misbruikte, riskeert celstraf van 19 jaar
-
PREMIUM
Vrouw die klacht indient tegen Boeing, praat voor het eerst: “Pas als er gerechtigheid is voor hem en onze kinderen, zal ik rouwen”
Honderdzevenenvijftig. Huguette Debets (35), een Nederlands-Rwandese uit Brussel, noemt het aantal slachtoffers van de vliegtuigcrash in Ethiopië meermaals. Eén van hen is haar grote liefde Jackson Musoni (31). Voor het eerst vertelt ze waarom ze - voorlopig als enige - Boeing aanklaagt voor 'dood door nalatigheid'. Voor hem, voor hun drie kinderen en voor alle honderdzevenenvijftig plus honderdnegenentachtig slachtoffers van de crashes met een Boeing 737 MAX 8. -
PREMIUM
Waarom greep Boeing niet eerder in, willen zij weten
De familie van Jackson Musoni (31), één van de slachtoffers van de crash met de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, heeft als eerste een klacht ingediend tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De kinderen - die in ons land wonen - hebben zich burgerlijke partij gesteld in de VS. -
-
Rusland blokkeert verlenging VN-monitoring atoomprogramma Noord-Korea: “Dit ondermijnt vrede en veiligheid”
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
PREMIUM
Twee crashes lijken zelfde oorzaak te hebben
Het lijkt er sterk op dat de twee recente crashes van een Boeing 737 MAX allebei veroorzaakt zijn door hetzelfde softwareprobleem. -
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
4
Smartphonefabrikant gaat concurrentie aan met Tesla: Xiaomi stelt elektrische wagen voor
Het Chinese Xiaomi, gekend als technologiefabrikant, stelde vandaag officieel zijn eerste elektrische auto voor. De ‘SU7' zou in China de strijd op de elektrische automarkt moeten aangaan met giganten als het Amerikaanse Tesla en het Chinese BYD. -
Waarom greep Boeing niet eerder in? Nabestaanden eisen proces en schadevergoeding
De familie van Jackson Musoni (31), één van de slachtoffers van de crash met de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, heeft als eerste een klacht ingediend tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De kinderen - die in ons land wonen - hebben zich burgerlijke partij gesteld in de VS. -
China bouwde regeringswijk van Taiwanese hoofdstad na op trainingslocatie in woestijn, zo blijkt uit satellietbeelden
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerSam Bel