Muziekindustrie blijft groeien dankzij streaminginkomsten

door
Belga
Leestijd 1 min.

De verkoop van muziek is wereldwijd met 9,7 procent gestegen in 2018. De inkomsten stijgen daarmee voor het vierde jaar op rij. Ondanks de verschillen per regio is de groei voornamelijk te danken aan inkomsten van streamingdiensten, blijkt uit cijfers die de internationale federatie van de muziekindustrie (IFPI) vandaag bekendmaakte. De totale inkomsten van de muziekindustrie in 2018 bedroegen 19,1 miljard dollar, omgerekend ongeveer 17 miljard euro. Dat is een stijging van 9,7 procent tegenover 2017. Inkomsten van streamingdiensten (abonnementen en reclame) zijn gegroeid met 34 procent en bedragen 46,8 procent van de globale inkomsten.

In 2018 betaalden 225 miljoen mensen voor een streamingdienst. Die markt is zo sterk gegroeid, dat ze de daling van fysieke verkopen (met 10,1 procent) en downloads (met 21,2 procent) meer dan compenseerde.

De samenstelling van de industrie is met deze evolutie fel veranderd. De inkomsten van de fysieke verkoop bedroegen in 2018 nog maar een kwart van de totale inkomsten, bijna de helft van wat streamingdiensten opbrachten. De shows en concerten brachten 14 procent van de totale inkomsten op en muziekdownloads 12 procent.

De industrie kende een absoluut dieptepunt in 2014, toen bracht muziek wereldwijd net geen 12,8 miljard euro op. Sindsdien zijn de streaminginkomsten alsook de totale inkomsten voor het vierde jaar op rij gestegen. De verkoop van vinylplaten, het favoriete formaat van muziekliefhebbers, stijgt voor het dertiende jaar op rij. Ondanks die comeback tellen de platen maar 3,6 procent van de totale inkomsten.

Bron: Belga