Chinezen hacken de Tesla Model S en nemen besturing over met gamepad
Het is Chinese computerspecialisten gelukt om een Tesla Model S te hacken en hem te besturen met de gamepad van een spelcomputer. Ook de ruitenwissers, rijstrookbewaking en automatische inhaal-hulp werden voor de gek gehouden. De Chinezen willen hiermee aantonen hoe kwetsbaar de technologie in moderne auto's is voor kwaadwillenden.
De specialisten van Tencent Keen Security Lab worden wereldwijd ingehuurd door bedrijven en overheden om de hard- en software te testen op de risico's van hacken. Maar zo af en toe nemen de Chinezen zelf het initiatief om aan te tonen wat er zoal mis kan gaan. Voor de tweede keer heeft het bedrijf een Tesla Model S onder handen genomen. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst en toen moest Tesla's Autopilot, het systeem voor autonoom rijden, eraan geloven. Tesla reageerde destijds onmiddellijk door de betreffende poorten te sluiten met een software-update. Desondanks laat de Amerikaanse autofabrikant zich nu opnieuw verrassen.
Ruitenwissers
Allereerst lukte het om de ruitenwissers te doen geloven dat het slecht weer was en ze hierdoor automatisch in werking te laten treden. Daar was niet meer voor nodig dan in het testlaboratorium op een beeldscherm, pal voor de auto, een kleurrijke afbeelding te tonen. Een volgende proef maakte duidelijk dat de verkeersveiligheid in het geding is. Door kleine witte stickers op het asfalt aan te brengen, werden de rijstrookbewaking en automatische inhaal-hulp in verwarring gebracht. Zo lukt het de Tesla automatisch een inhaalmanoeuvre te laten ondernemen, op een weggedeelte met doorgetrokken streep waar inhalen juist verboden is. De auto zou hierdoor onbedoeld op de rijstrook voor tegenliggers kunnen komen, met alle gevolgen van dien.
De meest spraakmakende demonstratie is echter het op afstand besturen van de Tesla, met behulp van een draadloze gamepad zoals die bij spelcomputers wordt gebruikt. De Autopilot van de Tesla is op dat moment niet eens geactiveerd, maar het blijkt kinderspel om de macht over het stuur te grijpen. Enige beperking is nog wel dat de kwaadwillende bij de actie zelf in de auto moet zitten, desnoods op de achterbank.
‘Niet reëel’
Op de tests van de Chinezen valt wel wat af te dingen. Een groot beeldscherm voor een rijdende auto neerzetten: dat is niet in de praktijk niet echt haalbaar. Maar stickers op de weg aanbrengen lijkt wél een eenvoudige manier om auto's met deze technologie van de wijs te brengen. Ook Tesla heeft inmiddels op de tests gereageerd. De truc met de ruitenwissers is volgens de autofabrikant niet reëel en ook niet gevaarlijk. Bovendien, zo stelt Tesla, is de software voor de ruitenwisser-automaat nog niet volledig uitontwikkeld. Tesla vindt de proef met de stickers op het wegdek ook niet realistisch, omdat de bestuurder altijd nog het automatische systeem kan onderbreken door een stuur- of rem-ingreep. En de draadloze besturing met behulp van een gamepad is niet meer mogelijk, zegt Tesla. Twee software-updates hebben dat risico inmiddels aangepakt. “Wij brengen al jaren auto's op de weg en nog nooit is een klant van ons slachtoffer geworden van een dergelijke situatie”, aldus Tesla.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Alweer auto gehackt: smartphone kan remmen van Corvette uitschakelen
Aan de reeks gehackte auto's is nu ook de Amerikaanse sportwagen Corvette toegevoegd. Amerikaanse experts zijn erin geslaagd om met een smartphone de remmen van een Corvette uit te schakelen, zij het wanneer de auto aan lage snelheid rijdt. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJaimie Duthoy
Jan Verstrepen
Alan Janssen
Wendy Warens
Vic Lenaerts