© EPA-EFE

‘Piloot gecrashte 737 Max 8 volgde noodrichtlijn van Boeing’

De piloten van de verongelukte Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines hebben de noodprocedure van vliegtuigbouwer Boeing nageleefd, maar zijn er desondanks niet in geslaagd om het toestel onder controle te krijgen. Dat meldt de Amerikaanse krant Wall Street Journal.

evg

Het lijnvliegtuig stortte kort na het opstijgen neer op 10 maart. Daarbij kwamen 157 mensen om het leven. Het ging om het tweede dodelijke ongeval met een 737 MAX in minder dan vijf maanden tijd. Bij het eerste ongeval met een toestel van de Indonesische maatschappij Lion Air in oktober kwamen 189 mensen om het leven.

Bij de eerste crash staat vast dat het besturingssysteem MCAS niet goed werkte. De juiste procedure om daarmee om te gaan had Boeing niet in de handleiding gezet. Vermoedens zijn groot dat ook het toestel van Ethiopian Airlines hetzelfde probleem had met het MCAS. Uit de eerste bevindingen zou blijken dat de piloten van het toestel de noodprocedures van Boeing hebben gevolgd, maar het toestel toch niet onder controle kregen. De piloten zouden het MCAS uitgeschakeld hebben, maar toch duwde het besturingssysteem de neus van het vliegtuig verder naar beneden. Daarop hebben de piloten het MCAS opnieuw opgezet, waarna het vliegtuig neerstortte.

De vraag is nu of de claim van Boeing - dat problemen opgelost kunnen worden door het MCAS uit te schakelen - wel klopt.

De ongevallen hebben geleid tot een wereldwijd vliegverbod voor de 737 MAX-toestellen. Boeing werkt aan een update van het besturingssysteem.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer