“Besturingssysteem van Boeing was na eerste crash van Lion Air al aan update toe”
Een kleine maand geleden, op 10 maart 2019, stortte de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines neer. Vijf maanden daarvoor, op 29 oktober 2018, stortte exact hetzelfde toestel neer in de Javazee. De eerste crash was te wijten aan een fout in het besturingssysteem, de tweede crash waarschijnlijk ook. “Waarom ondernamen de nodige instanties niet eerder actie?”, vragen nu ook luchtvaartexperts zich af.
Na het opstijgen bleven beide vliegtuigen van Ethiopian Airlines en Lion Air slechts enkele minuten in de lucht waarna ze zonder directe aanleiding neerstortten. Pas na de tweede crash, waarbij 157 doden vielen, wordt stilaan duidelijk wat er binnen het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing speelde na de eerste crash in oktober. Vermoedelijk wist het bedrijf toen al dat het besturingssysteem van hun nieuwe MAX aan een update toe was.
Dat besluiten enkele luchtvaartexperts op basis van de informatie die destijds tussen Boeing en Lion Air gedeeld werd, maar verder strikt geheim bleef. Enkele leidinggevenden van Lion Air weigeren nog steeds interviews af te leggen “omwille van afspraken met Boeing”. “Die geheimhouding vertraagde op zijn minst het correct aanpassen van de veiligheidsmaatregelen”, aldus Charles Herrmann, de advocaat die de familieleden van de slachtoffers van Lion Air verdedigt.
(Lees verder onder de foto)
Foutjes in het besturingssysteem
Voordat het eerste toestel van Lion Air crashte, klaagden andere piloten van de private Indonesische vliegmaatschappij Lion Air al over foutjes in het besturingssysteem. Maar niemand die wist dat die kleine foutjes uiteindelijk tot een crash zouden leiden.
Op 29 oktober 2018 stortte de Boeing - 13 minuten na het opstijgen - neer in de Javazee. Volgens FlightRadar 24 had het toestel grote problemen om hoogte te houden. De Boeing ging meerdere keren omhoog en omlaag voor de fatale crash. Achteraf zou blijken dat dat kwam door een fout van het omstreden besturingssysteem.
Na de crash praatte Haryo Satmiko, de CEO van het Indonesische KNKT (National Transportation Safety Committee), met enkele ingenieurs van Boeing. Die onderzochten de potentiële aanleiding van de crash en vermeldden toen al dat een fout van het besturingssysteem een mogelijke verklaring zou zijn.
MCAS
Haryo wist aanvankelijk niet dat de ingenieurs van Boeing het in werkelijkheid hadden over een zogenaamde fout bij het MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Dat is eigenlijk een anti-overtreksysteem. Het duwt de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden wanneer het te snel stijgt. Dat besturingssysteem werkte echter niet naar behoren bij het vliegtuig van Lion Air. Bovendien stond de procedure om om te gaan met het MCAS niet in de handleiding van de Boeing. De ervaren piloten waren radeloos en crashten. In totaal stierven er 189 mensen.
Off the record
Na de crash bezochten enkele Amerikaanse ambtenaren Indonesië in het kader van het onderzoek naar de crash. Maar zij praatten enkel ‘off the record’, zo zegt Polana Pramesti, hoofd van de Indonesische luchtvaartautoriteit.
Bovendien ontving de Indonesische luchtvaartautoriteit nooit een officieel advies van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA). Pramesti belde viermaal met de FAA, maar de vraag hoe het MCAS exact werkte en of het veilig was, werd nooit beantwoord. “Ze vertelden me enkel dat ze het besturingssysteem nog zouden analyseren en evalueren”, aldus Pramesti. “Verder zeiden ze niets, en gaven ze geen concrete richtlijnen.” Zelfs nadat bevestigd werd dat de crash wel degelijk te wijten was aan het besturingssysteem MCAS, volgden er geen verdere instructies vanuit Boeing.
Oorzaak van tweede crash
En dat is een spijtige zaak want uit de eerste bevindingen van de crash in Ethiopië zou blijken dat de piloten van het toestel de noodprocedures van Boeing volgden, maar het toestel toch niet onder controle kregen. De piloten zouden het MCAS uitgeschakeld hebben, waarna het besturingssysteem de neus van het vliegtuig toch verder naar beneden duwde. Daarop hebben de piloten het MCAS opnieuw opgezet, waarna het vliegtuig neerstortte.
“Levenslessen zijn pas leerrijk geweest als ze levens redden”, besluit de advocaat van de familieleden van slachtoffers van Lion Air.
Ook Huguette Debets (35), de ex-vrouw van één van de slachtoffers van de (tweede) crash in Ethiopië, acht Boeing de enige schuldige voor de dood van de inzittenden. De Nederlands-Rwandese vrouw uit Brussel klaagt de Amerikaanse maatschappij dan ook formeel aan voor ‘dood door nalatigheid’. “Er mag echt geen derde vliegtuig op dezelfde manier neerstorten. Door een andere fout: oké, maar niet door drie keer hetzelfde probleem. Het kan me niet schelen of ik met deze klacht een rechtszaak tegen Boeing win of niet. Wat er aangeklaagd wordt, gaat de wereld rond”, zei ze eerder aan deze krant.
Lees haar verhaal hier: Vrouw die klacht indient tegen Boeing, praat voor het eerst: “Pas als er gerechtigheid is voor hem en onze kinderen, zal ik rouwen”
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Japan heeft na tweede maannacht weer contact met maanlander
De lander die Japan eind januari op de maan zette, heeft ook de tweede maannacht doorstaan. Maanlander SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) heeft nieuwe beelden naar aarde gestuurd, zo laat het Japanse ruimtevaartprogramma JAXA vandaag weten. De ijskoude maannachten duren twee weken, waarin de maan in volledige duisternis is gehuld. -
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Wat mogen we verwachten in het paasweekend? “Grote verschillen in noorden en zuiden van de Alpen
De paasvakantie betekent voor vele skigebieden traditioneel het einde van het wintersportseizoen. Maar wat voor weer mogen we tijdens die laatste weken nog verwachten? Hoe liggen de skipistes er momenteel bij? En komt er nog wat sneeuw bij? Meteoroloog Jonas De Bodt blikt vooruit op het skiweer tijdens de eerste week van de paasvakantie. “Ga je skiën in het noorden of zuiden van de Alpen, dan krijg je een héél andere vakantie.” -
-
1
Smartphonefabrikant gaat concurrentie aan met Tesla: Xiaomi stelt elektrische wagen voor
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
Boeing 737 MAX-toestellen blijven langer aan de grond
Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee. -
Boeing onthult wijzigingen 737 MAX: meer controle piloten op vluchtsysteem
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
PREMIUM
Waarom greep Boeing niet eerder in, willen zij weten
De familie van Jackson Musoni (31), één van de slachtoffers van de crash met de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, heeft als eerste een klacht ingediend tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De kinderen - die in ons land wonen - hebben zich burgerlijke partij gesteld in de VS. -
Polen stuurt militairen naar Frankrijk om Olympische Spelen te helpen beveiligen, ook andere landen sturen militair personeel
Polen gaat militaire versterking sturen naar Frankrijk om de Olympische Spelen in Parijs te helpen beveiligen. Dat heeft de Poolse minister van Defensie, Wladyslaw Kosiniak-Kamysz, donderdag aangekondigd. Na de aanslag in Moskou heeft Frankrijk 4.000 bijkomende militairen in staat van paraatheid gebracht vanwege een aanslagdreiging. -
Waarom greep Boeing niet eerder in? Nabestaanden eisen proces en schadevergoeding
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Deville
chris delanghe