Volkswagen test zelfrijdende auto's in
stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. Het Duitse autoconcern heeft vandaag in Hamburg zijn eerste testtraject voor zelfrijdende wagens in een Duitse grootstad voorgesteld. Vijf elektrische Golfs rijden autonoom door de stad, uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars.
De zelfrijdende e-Golfs zijn concreet uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaan-wisselingen.
Uiterste precisie
De omvangrijke apparatuur is nodig om onder meer met uiterste precisie de positie van de auto te bepalen en de omgeving scherp in de gaten te houden.
Het testen van zelfrijdende auto's op de openbare weg brengt nu eenmaal risico's met zich mee, zoals vorig jaar het dodelijke ongeval met een zelfrijdende Volvo van Uber in de VS aantoonde. De meeste grote autofabrikanten gaan er ondanks dit soort tegenslagen vanuit dat rond 2025 de volledig zelfrijdende auto voldoende ontwikkeld zal zijn om hem op de markt te kunnen brengen.
Testtraject
De praktijktests met de autonome auto’s van VW (van het zogenoemde Level 4) vinden in Hamburg plaats op een testtraject van drie kilometer lang. Gekozen is voor vijf speciale e-Golfs, meldt de autofabrikant in een persbericht.
De kunstmatige intelligentie van de elektrische Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van zelflerende computers en patroonherkenning. Voor de veiligheid hebben de e-Golfs tijdens de praktijktests nog steeds een bestuurder aan boord. Zij houden de werking van de systemen in de gaten en moeten ingrijpen als dat nodig is.
Intussen wordt er in Hamburg gewerkt aan een testtraject van negen kilometer lang dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de auto en de infrastructuur mogelijk is.
De vijf niveaus van autonoom rijden
Level 1 – Assistentie De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: adaptive cruise control.
Level 2 – Gedeeltelijk autonoom De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: adaptive cruise control met rijstrookbewaking.
Level 3 – Semi-autonoom De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: de file-assistent (traffic jam assist).
Level 4 – Verregaand autonoom De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk weg autonoom mogen rijden.
Level 5 – Volledig autonoom De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden. Er hoeft geen mens in de auto aanwezig te zijn.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Independer
Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
Streaming is intussen helemaal ingeburgerd. Bijna iedereen heeft wel een abonnement op Netflix, Apple TV+, Streamz, Amazon Prime of Disney+. Steeds meer mensen kijken ook tv via streaming. Maar wie streaming zegt, zegt natuurlijk internetverbruik. Independer.be ging na hoeveel data je opsoupeert door elke avond te streamen en welke abonnementen het best aansluiten bij deze gewoonte. -
iCar in aantocht? Weer een Tesla-ingenieur naar Apple
Apple heeft Michael Schwekutsch aangetrokken als senior director of engineering bij de ‘Special Project Group’ van het bedrijf. Schwekutsch stapte begin maart op bij automaker Tesla, waar hij leiding gaf aan de afdeling die het aandrijfsysteem van de elektrische wagens ontwikkelt. -
-
Pornosites vallen vanaf volgende week onder strengste Europese toezichtregels
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
Het sociaal netwerk X van miljardair Elon Musk gaat een tv-app lanceren. Het wil zo inzetten op video en entertainment, en de concurrentie aangaan met platformen als YouTube van Google-moederbedrijf Alphabet. X gaf nog geen datum, maar zei dat ze “binnenkort beschikbaar zal zijn op de meeste smart-tv’s”. -
Uber niet strafrechtelijk vervolgd voor dodelijk ongeval met zelfrijdende auto
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Amazon investeert honderden miljoenen in start-up voor elektrische auto's
Amazon heeft honderden miljoenen dollars geïnvesteerd in Rivian, een start-up die zich bezighoudt met het maken van elektrische auto’s. Rivian blijft een zelfstandig bedrijf, maar het is nog onduidelijk wat Amazon precies met de investering wil. -
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer