Consumentenombudsdienst ziet aantal dossiers dalen
De Consumentenombudsdienst, waar klanten terechtkunnen met klachten over de aankoop van goederen en diensten, heeft vorig jaar 9.018 dossiers behandeld. Dat zijn er 500 minder in vergelijking met een jaar eerder, blijkt uit het jaarverslag van de dienst.
De Consumentenombudsdienst ging op 1 juni 2015 van start. De dienst informeert klanten over hun rechten, verwijst dossiers door naar de bevoegde ombudsdienst, of probeert een minnelijke schikking te bereiken tussen consument en onderneming wanneer doorverwijzing niet mogelijk is.
Dat er in 2018 minder dossiers ontvangen zijn, heeft te maken met een doorgedreven optimalisatie van de procedure, stelt de Consumentenombudsdienst. Daardoor kwamen 685 dossiers meteen terecht bij de bevoegde diensten.
Van de 9.018 dossiers konden 3.013 doorgestuurd worden naar andere entiteiten en werden 1.115 behandeld als schriftelijke vraag om informatie. Van de overblijvende dossiers werd in 1.308 gevallen een minnelijke schikking bereikt. De andere dossiers werden afgesloten met een aanbeveling of stopgezet door de consument.
Defecten, schade, niet-geleverde goederen of diensten
De grieven van de consumenten zijn ongeveer dezelfde als het jaar voordien. De voornaamste problemen waarmee ze bij de ombudsdienst aanklopten, gingen over defecten en schade, niet geleverde goederen of niet geleverde diensten en de moeilijke toepassing van de wettelijke garantie. De meeste problemen deden zich voor in de sector van het onderhoud en de reparatie van de woning, gevolgd door de meubelsector en de elektronicasector.
In haar jaarverslag benadrukt de Consumentenombudsdienst dat ze pas echt een rol van betekenis kan spelen als de partijen bij de procedure constructief willen meewerken, maar daar wringt het schoentje vaak. Veel bedrijven staan niet open voor bemiddeling. "De Consumentenombudsdienst treedt niet op als advocaat van de consument. Wel treden wij op als onpartijdige derde, en wij benaderen elk dossier op die manier. Het bereiken van een minnelijke regeling is steeds het doel", klinkt het.
Betere communicatie
Ten slotte blijft de dienst hameren op een betere communicatie tussen consumenten en bedrijven. "Door middel van duidelijke voorafgaandelijke afspraken, transparante algemene voorwaarden en een correcte naleving van wat werd overeengekomen, zouden veel geschillen kunnen vermeden worden", besluit de Consumentenombudsdienst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Van kapotte bh tot peperdure loodgieter: hiervoor klopt u aan bij ombudsdienst
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
-
341
Ex-Russisch president Medvedev zegt dat meer dan verdubbeling van gasprijs op komst is voor Europeanen
-
PREMIUM
Test-Aankoop waarschuwt voor malafide spoedherstellers. Tarief: €2.400/uur
Na een avondje uitgaan in het holst van de nacht een slotenmaker moeten bellen omdat je je sleutels verloor? "Da's 400 euro, alstublieft." Test-Aankoop trekt aan de alarmbel en waarschuwt voor malafide spoedherstellers. -
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
Wie op zoek is naar een nieuwe stofzuiger, kan volgens de leden van Promojagers België een koopje doen bij doe-het-zelfzaak Hubo. Je kan er voor 129 euro een stofzuiger met zak kopen van Domo en krijgt er gratis een snoerloze steelstofzuiger, een kledingstomer en een doos vol poetsgereedschap en leuke verrassingen bij. -
PREMIUM101
Meer gezinnen kloppen aan bij OCMW door hoge energiefacturen: “Leveranciers maken het extra moeilijk”
-
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Dorine Dupon