Direct naar artikelinhoud

Fred & Ginger wil de wereld veroveren

Topeconoom Geert Noels investeert 9 miljoen euro in het modehuis FGN Group. Wat begon als een project van drie burgerlijk ingenieurs die buiten de lijntjes wilden kleuren, groeide uit tot een bedrijf met een omzet van 135 miljoen euro. Nu willen ze de wereld buiten de Benelux veroveren.

Met een kapitaalverhoging van 10 miljoen euro kan modebedrijf FGN Group lustig verder timmeren aan zijn portfolio. De kleurrijke kinderkleding van Fred & Ginger is een eigen geesteskind, maar FGN nam door de jaren heen ook vrouwen-en kindermerken als CKS, Claudia Sträter en Van Hassels over. De bekende Vlaamse econoom Geert Noels investeert nu negen miljoen euro in het modehuis via zijn bedrijf Econopolis. Hij wordt ook bestuurder bij het bedrijf. Het resterende miljoen werd geleverd door een financier die anoniem wil blijven.

FGN is het geesteskind van drie burgerlijke ingenieurs, Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke, die een dikke tien jaar geleden startten met hun bedrijf. "We wilden een zaak beginnen die buiten ons vakgebied als ingenieurs lag", vertelt een van de oprichters, Dieter Penninckx. "We bekeken opties die varieerden tussen bedrijven die veiligheidsschoenen maakten, zich bezighielden met logistiek, tegels legden,... Maar wij kozen eerder intuïtief voor een bedrijfje dat kinderschoenen produceerde."

Vandaaruit bouwden de drie hun portefeuille uit. Belgische merken als CKS, Van Hassels of het Nederlandse Expresso kwamen aan boord. "We merken dat veel merken op zoek zijn naar sterke partner. Deze investering is een manier om daarop in te spelen. Daarnaast willen we ook graag uitbreiden met multimerken-winkels buiten de Benelux."

Op die tien jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een groep van 850 medewerkers met een omzet van 135 miljoen euro. "En zeggen dat men ons in het begin afried om in de textielsector te stappen", zegt Penninckx. "In die wereld moet je geboren zijn", kregen we te horen. Maar achteraf bekeken is het een luxe om met de ogen van een buitenstaander naar deze sector te kijken. Dat is onze opleiding die naar boven komt. Een burgerlijk ingenieur wil graag andere inzichten krijgen, en is voortdurend op zoek om de zaken te verbeteren."

ID-kit

Wat is FGN?

FGN werd in 2003 opgericht door drie burgerlijke ingenieurs, Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke.

Nadat ze een paar merken in hun portefeuille hebben, starten ze met kindermerk Fred & Ginger. In 2008 ondergaat F&G een beursintroductie, op die manier haalt het merk kapitaal op om zijn verdere expansie te kunnen financieren. Datzelfde jaar voegt FGN het modemerk Van Hassels toe aan zijn portefeuille, een jaar later volgt CKS.

Op dit moment heeft het bedrijf 130 eigen winkels en 30 shop-in-shopcorners. FGN verhuist naar een nieuw bedrijfsgebouw en heeft 850 mensen in dienst.