Direct naar artikelinhoud

Het ergste fileleed moet nog komen

Wie dacht dat hij na de monsterfiles van de afgelopen dagen het ergste wel achter de rug had, zou wel eens bedrogen kunnen uitkomen. De Vlaamse overheid begint immers aan een najaarsoffensief om de snelwegen opgelapt te krijgen voordat het weer gaat vriezen.

Automobilistenvereniging VAB schiet met scherp op gebrekkige communicatie over wegenwerken

De werken dreigen voor heel wat fileleed te zorgen. En de kritiek blijft niet uit. ‘De overheid communiceert veel te laat’, klinkt het bij VAB.

Grootste zorgenkind is de E313. Op die snelweg wordt niet alleen de winterschade van 2009 hersteld, bovendien worden dit najaar zowel in Deurne als in Hasselt geluidsschermen geplaatst, met mogelijk zware hinder tot gevolg. Daarnaast wordt er ook een spitsstrook aangelegd tussen Ranst en Wommelgem. Ook elders worden de snelwegen opgebroken. Automobilistenorganisaties proberen hun leden zo goed en zo kwaad mogelijk op het naderende fileleed voor te bereiden. Maar de samenwerking met de overheid verloopt niet altijd even vlot.

Automobilistenvereniging Touring doet er alles aan om zijn leden voor de wegenwerken te waarschuwen. “Hinder ten gevolge van wegenwerken is helaas niet te vermijden”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “Maar wij proberen onze leden in te lichten en alternatieven aan te reiken. Zo heeft het geen zin om vroeger naar je werk te vertrekken, want dat rekt de files enkel. Ook vragen we onze leden om met hun niet noodzakelijke verplaatsingen te wachten tot na het spitsuur.”

Zit Touring dan niet verveeld met de toevloed aan wegenwerken dit najaar? “Het lijkt nu inderdaad alsof alle werken tegelijk van start gaan, maar dat is niet zo. De wegenwerken kaderen in een inhaalbeweging: de Belgische autosnelwegen zijn erg lang verwaarloosd geweest. Bovendien hebben ze zwaar te lijden gehad van de strenge winter van 2009. De overheid wil zich blijkbaar niet nog eens door de winter laten verrassen en knapt de wegen nu in versneld tempo op.” Volgens Smagghe is er ook voldoende overleg tussen de overheid en het middenveld. “Sinds enkele jaren zijn wij ook betrokken bij het zogenaamde minder-hinderprotocol. Daarbij zitten de Vlaamse overheid en belangengroepen als Touring, Unizo en Voka samen rond de tafel om de impact van de wegenwerken zoveel mogelijk in te perken.”

Ook automobilistenvereniging VAB neemt deel aan het protocol. Woordvoerder Maarten Matienko is veel minder te spreken over de manier waarop de Vlaamse overheid over de wegenwerken van dit najaar communiceert. “De overheid kondigt de wegenwerken eenvoudigweg niet op tijd aan. Van de werken op de E313 werden wij pas eind augustus op de hoogte gesteld. Dan is het te laat om alternatieven uit te werken voor onze leden. Bovendien hebben we weinig te zeggen over de timing van de werken. Ze worden ook slecht gecoördineerd: vaak worden er op de omringende lokale wegen tegelijkertijd werken uitgevoerd, zodat automobilisten die de snelwegen proberen te vermijden zich daar opnieuw vastrijden. In Nederland worden wegenwerken jaren tevoren aangekondigd en kan de hinder gecoördineerd worden aangepakt door alle betrokkenen, ook door bedrijven en gemeenten. België kan nog wat leren van die aanpak.”

Bij het agentschap Wegen en Verkeer wordt verrast gereageerd op de kritiek van VAB. “Sinds het minder-hinderprotocol in voege is getreden, worden alle wegenwerken minstens een halfjaar op voorhand gecommuniceerd”, zegt woordvoerster Hilde Luypaerts. “Bovendien proberen we te vermijden dat wegenwerken op de snelwegen samenvallen met werken op alternatieve wegen. Voor de melding van die werken, waarvoor het Agentschap Wegen en Verkeer niet bevoegd is, zijn we echter sterk afhankelijk van de informatie die de gemeenten ons doorgeven. Daardoor ontstaan er soms conflictsituaties. Maar die proberen we zoveel mogelijk te vermijden.”

Matienko is door die uitleg allerminst onder de indruk. “Je moet actief op zoek gaan naar informatie over werken op de secundaire wegen, in plaats van te hopen dat de gemeenten ermee komen aanzetten. Van de meeste wegenwerken worden we inderdaad een half jaar tevoren op de hoogte gesteld, maar soms is die termijn te kort om maatregelen te treffen.” Matienko blijft erbij dat hij van de werken op de E313 pas eind augustus op de hoogte is gebracht. “Die werken beginnen op 17 september. Op zulke korte termijn is een gerichte aanpak van de verkeershinder onmogelijk. Het minder-hinderoverleg betrekt de verschillende partners te weinig bij de planning en coördinatie van de werken, met alle gevolgen van dien. Wegenwerken zorgen altijd voor hinder. Maar dat wil niet zeggen dat je de automobilisten in de kou moet laten staan.”