© BELGAIMAGE

Nieuwe regel steekt stokken in de wielen van snelle elektrische fiets

De nieuwe regeling voor de snelle elektrische fiets leidt tot tandengeknars bij lokale gemeentebesturen en de Vlaamse overheid. Duizenden verkeersborden moeten worden aangepast. Als dat niet gebeurt, zullen fietsen die 45 km per uur halen, niet meer welkom zijn op de meeste fietspaden.

De steeds populairdere snelle elektrische fietsen worden door de federale overheid gelijkgesteld met bromfietsen klasse B, want ze hebben ­dezelfde maximumsnelheid van 45 km per uur. Veel drukke fietspaden en jaagpaden langs het kanaal of populaire fietsostrades tussen grote steden verbieden bromfietsen klasse B, “en voortaan dus ook deze snelle elektrische fietsen”, aldus sp.a-kamerlid David Geerts.

Het verbod valt op te lossen door een bord te hangen om aan te geven dat op het fietspad een uitzondering geldt voor een snelle elektrische fiets. “Maar dan spreek ik voor mijn gemeente Heist-op-den-Berg al snel over een paar honderd verkeersborden”, zegt Geerts.

In het Vlaams Parlement maakt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zich zorgen over eventuele ongelukken op fietspaden waar de fietsen officieel niet mogen rijden, “met alle gevolgen voor verzekeringen”.

Federaal minister van Verkeer François Bellot (MR) beklemtoont dat “vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid” deze werkwijze als de beste uit de bus kwam.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer