Direct naar artikelinhoud

Muziektheaters Transparant en Lod groeien naar elkaar toe

Guy Coolen (Transparant): 'We gaan niet naar versmelting maar naar samenwerking waar mogelijk'

KEMZEKE l Dit was nog nooit vertoond: twee concurrerende huizen die vlak voor een nieuwe subsidieperiode samen hun seizoen presenteren. Muziektheaters Lod en Transparant deden het bij de Verbeke Foundation in Kemzeke. Ligt er een fusie in het verschiet?

Door Stephan Moens

Transparantleider Guy Coolen spreekt fusieplannen tegen maar wijst wel op raakvlakken: "We zijn allebei internationaal bezig om Vlaams muziektheater op de kaart te zetten. Op internationale festivals worden we altijd opnieuw gevraagd en op de culturele hoofdsteden hebben we als het ware een abonnement. Doordat onze subsidie vorige keer wat steviger werd, hebben we elk ons eigen profiel kunnen versterken maar kwamen er ook meer raakvlakken. Voor ons nieuwe subsidiedossier gaan we niet naar versmelting maar naar samenwerking waar mogelijk."

Concreet zullen Transparant en Lod samen garant staan voor de productie van al het muziektheaterwerk van Josse De Pauw en An De Donder. Daarnaast gaan ze samen promotie voeren in het buitenland om een stevig merk 'Vlaams muziektheater' te ontwikkelen, vergelijkbaar met dat van de Vlaamse dans. En in juni komt er een eerste Muziektheaterfestival in deSingel, in samenwerking met de Vlaamse Opera. Die zal er Aquarius van Goeyvaerts presenteren, Lod (in samenwerking met de Munt) de nieuwe opera van Kris Defoort House of the Sleeping Beauties en Transparant Die Entführung aus dem Paradies van de jonge Vlaamse componist Joachim Brackx.

Lod betrekt in het najaar een nieuwe studio op de Bijlokesite, in een gebouw waar ook Les Ballets C de la B een onderdak krijgen. Verder is dit seizoen voor Lod het twintigste en valt er dus wat te vieren. Ze doen dat met een feestseizoen vanaf maart 2009, met naast genoemde opera van Defoort een Judaspassie van Dominique Pauwels, Pieter De Buysser en Inne Goris en Adams Appels, eveneens van Pauwels samen met Olympique Dramatique. Het sluitstuk is een groot feest op 27 juni op de Bijlokesite. Lod geeft dit jaar ook een kans aan een jonge componist, Thomas Smetryns, in Le diable abandonné, in samenwerking met theater Le Corridor in Luik. Het zet zo zijn werk met ensembles van over de taalgrens voort.

Ook Transparant heeft jonge componisten in residentie. Naast Brackx is dat Annelies Van Parys, die de kans krijgt om een eerste opera te schrijven. Verder is er veel aandacht voor muziek uit het begin van de twintigste eeuw.

www.lod.be en www.transparant.be