25.100 mensen vorig jaar in de EU omgekomen in het verkeer
Het aantal verkeersdoden in de Europese Unie is vorig jaar met 200 gedaald, tot 25.100. De afname is gelijk aan die een jaar eerder. Het aantal zwaargewonden bleef met 135.000 ongeveer gelijk. Dat maakt de Europese Commissie bekend.
EU-transportcommissaris Violeta Bulc noemt het aantal slachtoffers “duidelijk onaanvaardbaar”. Zij houdt vast aan nul verkeersdoden in 2050. “Ik denk dat dat mogelijk is.” De doelstelling uit 2010 om het aantal slachtoffers in tien jaar te halveren wordt alvast niet gehaald. De daling in acht jaar tijd is slechts 21 procent. Vooral jonge mensen komen om in het verkeer.
Het Verenigd Koninkrijk had het minste aantal doden per miljoen inwoners: 28. Denemarken volgde met 30 en Ierland met 31 doden per miljoen inwoners. Het EU-gemiddelde was 49. België scoort iets slechter met 52. Relatief de meeste verkeersdoden vielen in Roemenië, met 96 per miljoen inwoners, acht meer dan in Bulgarije, gevolgd door Letland, Kroatië en Polen.
Eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc acht het nog steeds mogelijk om de doelstellingen op de langere termijn te bereiken: een nieuwe halvering tegen 2030 en quasi geen dodelijke slachtoffers of zware gewonden meer in het wegverkeer tegen 2050.
Bulc verwacht alvast heil van de nieuwe veiligheidsfuncties waarmee auto’s en vrachtwagens vanaf 2022 verplicht moeten uitgerust worden. Daarnaast moeten de beleidsmakers zich volgens haar nog meer focussen op kwetsbare weggebruikers: voetgangers, fietsers, motorrijders en ouderen, vooral in verstedelijkte gebieden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Nooit eerder zo weinig verkeersdoden, maar fors meer fietsongevallen: Fietsersbond vraagt 500 miljoen euro investeringen
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden vorig jaar met 7 procent gedaald. Er vielen 35 verkeersdoden minder dan in 2017. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende trends zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, bij motorrijders en bij fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. De Fietsersbond vraagt extra investeringen voor meer fietsveiligheid. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Psychologie moet helpen om weggebruiker aan te zetten tot veiliger verkeersgedrag
"Kleine psychologische ingrepen kunnen het verkeersgedrag positief beïnvloeden. Het 'nudging', dat is het met subtiele motivatietechnieken aanzetten van mensen tot gewenst gedrag, kan helpen om veilige keuzes te stimuleren of zelfs te belonen." Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gezegd op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Het congres gaat vooral over gedragsverandering. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer