Direct naar artikelinhoud

Chanel tussen catwalk en Colruyt

In een enorme Chanel-supermarkt showde creatief directeur Karl Lagerfeld een collectie met veel knipogen naar de hiphopcultuur. Na het defilé bracht het gamma blinkende producten in de rekken de grijpgrage kant van het modevolkje naar boven.

Geen enkele show brengt zoveel (onuitgenodigd) publiek op de been als die van Chanel. Al van ver doemt de massa op die zich rond de trappen van de Parijse expohal Le Grand Palais heeft verzameld. Iedereen, ook een toevallige voorbijganger, houdt halt om de gekte die zich op en rond het defilé afspeelt gade te slaan.

B-sterren of bloggers die zich naar binnen haasten zijn opgejaagd wild, en honderden lenzen volgen in hun zog. Iedereen wil een stukje van het hele gebeuren. De rij mensen die staat te wachten op een mogelijke staanplaats neemt de helft van de enorme entree in beslag.

Binnen maakt de spanning plaats voor een spontane glimlach. Creatief directeur Karl Lagerfeld heeft het weer eens klaargespeeld: de mooie ruimte van Le Grand Palais is herschapen in een supermarkt. Blikken en rijen producten, allemaal voorzien van een eigen Chanel-label, staan netjes uitgestald. We zien Chanel-augurken, Chanel-worstjes, ja zelfs Chanel-schoonmaakproducten.

Beste klanten

Boodschappen als 'La petite Marianne attendant ses parents à la caisse', schallen door de ruimte tijdens de show. Topmodel Cara Delevingne opent het defilé. Ze wandelt door de rekken van de winkel en grijpt lukraak een paar flessen drank mee. Delevingne draagt een roze trainingspak met gaten en een paar weerkaatsende sneakers. Een riem met zwarte schakelkettingen siert haar blote buik.

Lagerfeld volgt net als bij zijn vorige prêt-à-portershow het hippe straatbeeld, met bomberjackets, sportschoenen en trainingspakken. Ook de kapsels van de meisjes zijn een knipoog naar de hiphopcultuur: lange staarten met gekleurde, stoffen vlechtjes.

Al snel vult de hele ruimte zich met winkelende modellen. Alle soorten klanten zijn aanwezig. We zien huisvrouwen in trainingspakken, hippe pubers op sneakers, zakenvrouwen in klassiek Chanel en een opgedirkt koppel met een resem winkeltassen van het modehuis. Lagerfeld maakte fashionable winkelmandjes voor de meisjes en een plastic versie van de iconische 2.55-tas bungelt aan de pols van een van de modellen. Veel te vroeg klinkt 'Chèrs clients, votre Chanel shopping mall sera bientôt fermer.'

Smokkelen maar

Wanneer Lagerfeld na zijn ererondje door de rekken verdwijnt, barst een kleine chaos los. Wat subtiel begint met toeschouwers die in het voorbijgaan een aardbei van het verleidelijke fruitkraam meepikken, mondt uit in een ware plundertocht. Ook vrouwen die van kop tot teen in de vorige Chanel-collectie zijn gehuld, beginnen in de rekken te graaien.

Emmers uit de schoonmaak-afdeling van de supermarkt dienen als mandjes voor de lege blikken met Chanel-label. De veiligheidsagenten spreiden hun armen voor de rekken om de fraaie dozen te beschermen tegen grijpgrage, perfect gemanicuurde handen.

Een brunette stapelt koekjesdozen tot aan haar kin en propt nog snel een doosje in haar designertas. De eens zo perfecte torens dozen worden hardhandig naar beneden getrokken. Hier en daar klinkt gekletter of brekend glas wanneer een stapel tegen de grond gaat. Aan de uitgang moeten teleurgestelde shoppers hun buit afgeven aan veiligheidsagenten. Wie er toch in slaagt een doos mee naar buiten te smokkelen, zwaait daar triomfantelijk mee.

Ja hoor, iedereen wil een stukje van de Chanel-show.