Direct naar artikelinhoud

Mode: dit is allemaal Belgisch

Het was langverwacht, maar toch nog groot nieuws: woensdag tekende Raf Simons zijn contract bij het prestigieuze Franse modehuis Dior. Hij zal er de komende jaren instaan voor zowel de prêt-à-porter als de haute couture en de accessoires voor dames. Mooi, maar hij is lang niet de eerste Belg op het hoogste modeniveau.

KRIS VAN ASSCHE

Artistiek directeur van Dior Homme (Londerzeel, 1976)

Interessant: plus Français que Dior, tu meures. Maar zowel aan het hoofd van de dames- als van de herencollectie staat nu een Belg. Raf Simons wacht de zware, maar beslist opwindende taak om John Galliano te doen vergeten. Kris Van Assche kent al de regels van het huis.

Hij studeerde af aan de academie van Antwerpen in 1998 en begon een eigen herencollectie, maar werd aangezocht om Hedi Slimane te assisteren die de mannenlijn voor Yves Saint Laurent ontwierp. Toen Slimane naar Dior verhuisde, ging Kris mee. Slimane, een jonge Fransman, brak radicaal met het traditionele herensilhouet. Man werd jongen, keurig werd rock- 'n-roll, comfortabel werd ultrasmal. Zijn aanpak trok veel media-aandacht, maar was niet de makkelijkst verkoopbare. Toen hij opstapte, moest Kris Van Assche tegelijk die moderniteit bewaren, maar toch een gemakkelijker, iets volwassener silhouet creëren. Dat doet hij intussen al vijf jaar, en zo te zien tot tevredenheid van zijn bazen, de luxeholding LVMH van Bernard Arnault. Hij blijft daarnaast zijn eigen mannencollectie maken en zijn ouders slaan geen enkel defilé over.

PETER PHILIPS

Artistiek directeur Chanel make-up (Antwerpen, 1968)

Hét gezicht van Chanel is big boss Karl Lagerfeld, maar natuurlijk laat die zich bijstaan door creatieve mensen op elke afdeling. En reken maar, Chanel verdient meer aan lipstick, nagellak, parfum en kettingen, dan aan (overigens prachtige) haute couture. De man die er verantwoordelijk voor is dat overal ter wereld vrouwen opeens gouden of bronskleurige nagellak willen en er voor in de rij of op een wachtlijst gaan staan, is Peter Philips. (Voor de fans: de kleur van dit seizoen is Blue Satin).

Philips, wiens ouders een slagerij hadden in de Antwerpse Nationalestraat, had geen duidelijk toekomstplan. Hij wou kapper worden, maar ging grafisch design studeren. Van Brussel keerde hij terug naar Antwerpen en werd toegelaten tot de modeacademie. Het was toen hij zijn medestudenten vergezelde om de modellen te gaan kleden voor de shows in Parijs, dat zijn belangstelling voor make-up werd gewekt. Afgestudeerd in 1993, ging hij zich helemaal toeleggen op visagie. Gauw werd hij bekend om de ongewone materialen waarmee hij werkte, en hij werd gevraagd door ontwerpers als Dries Van Noten en Fendi en fotografen als Inez Van Lamsweerde en Peter Lindbergh. Het was een shoot die hij deed met zijn jaargenoot Olivier Rizzo en fotograaf Willy Vanderperre voor Raf Simons die de aandacht van de hele modewerld trok. Op het gezicht van een jongeman tekende hij een Mickey Mouse-profiel. In 2003 werd Philips aangezocht als assistent bij Chanel, in 2008 werd hij baas van de make-up afdeling. Dat betekent dat hij per seizoen alle kleuren bepaalt en de maquillage doet voor alle defilés.

Dior, zomercollectie 2012. Kris Van Assche studeerde in '98 af in Antwerpen en leidt al vijf jaar Diors mannenlijn.

LAETITIA CRAHAY

Artistiek directeur accessoires bij Chanel (Brussel, 1977)

De Brusselse Laetitia Crahay volgde de opleiding stylisme aan de Brusselse hogeschool La Cambre. Ze raakte er bevriend met Olivier Theyskens, en toen die de school achter zich liet en zijn eigen collectie begon, werd ze zijn directrice artistique. In dezelfde periode leidde zij het ontwerpatelier van het Brusselse lederhuis Delvaux. Maar Laetitia wordt snel opgemerkt door Karl Lagerfeld. Hij vertrouwt haar de volledige verantwoordelijkheid toe van de juwelen en accessoires van Chanel. Dat is niet niks. Want wie zich een stukje Chanel wil toeëigenen en iets meer geld heeft dan voor een lipstick, koopt graag een rinkelende armband, een camelia-broche, of dit seizoen haarspeldjes met een echte parel.

In 2006 werd Laetitia bovendien ook aangesteld als artistiek verantwoordelijke van het Parijse Maison Michel, waar hoeden en hoofdbanden worden gemaakt. In enkele maanden tijd weet ze het vergeten merk te moderniseren. In een interview in L'Essentiel zei ze onlangs: "Het is niet belangrijk is om ergens binnen te geraken, maar het is belangrijk om er te blijven. Iedereen kan aan La Cambre studeren, en iedereen maakt een kans om bij Chanel te werken. Er blijven, dat is een andere kwestie. Je moet opbouwen, geven en hard werken. Eenmaal daar speelt geluk of toeval niet meer."

Laetitia Crahay woont en werkt afwisselend in Parijs, Brussel en New York.

OLIVIER THEYSKENS

Artistiek directeur van Theory (Brussel, 1977)

Hij ging naar de modeschool van La Cambre, maar hield het snel voor bekeken. Met zijn eerste theatrale gothiccollectie, in 1997, verblufte hij iedereen in Parijs, en werd hij opgemerkt door een Amerikaanse styliste. Een jaar later, in 1998, droeg Madonna een jurk van hem bij de Oscaruitreiking. Zijn eigen merk hield stand tot 2001. Anna Wintour van Vogue had hem opgemerkt en beval hem aan bij het modehuis Rochas, waar hij in 2002 artistiek directeur werd. Rochas besloot zich in 2006 terug te plooien op cosmetica en Theyskens mocht gaan. Maar een ander vermaard Frans couturehuis, Nina Ricci, had nood aan een jonge creatieveling. Helaas herhaalde de geschiedenis zich: Theyskens' succes vertaalde zich niet snel genoeg in harde verkoopcijfers en begin 2009 werd hij bedankt. Een jaar later staat hij tijdens de Parijse modeweek te blinken bij een Amerikaans merk, waar hij een eenmalige collectie maakte,Theyskens' Theory. De sexy-sportieve lijn valt in de smaak en sinds 2011 is hij artistiek directeur van het wereldmerk Theory.

OLIVIER RIZZO

Consultant bij Prada en onafhankelijk stylist (Tongeren, 1969)

Wanneer hij in 1993 afzwaait aan de Antwerpse academie, is al te zien dat Rizzo een groot gevoel heeft voor styling. Hij krijgt de kans om voor Weekend Knack een modeshoot te doen. De credits bij zijn eerste opdracht lezen vandaag als een voorspelling van succes: model is Veronique Branquinho, make-up van Peter Philips, fotografie door Willy Vanderperre. Rizzo is opgegroeid in Tongeren, Vanderperre aan de andere kant van het land, in Menen. Ze kennen elkaar sinds oktober 1989, van hun eerste schooldag aan de Academie van Antwerpen. Rizzo maakte met glans de modeafdeling af, Vanderperre schakelde na een jaar over op fotografie. Ze zullen een hecht team vormen. Tien jaar lang blijft Weekend Knack Rizzo's hoofdbezigheid, maar tegelijk maakt hij met Vanderperre meer gedurfde foto's die worden gepubliceerd in het Engelse i-D en het Amerikaanse V. In 2001 vraagt Marc Jacobs hem om de herenshow van Louis Vuitton te stylen. Samen met Vanderperre cast hij de modellen, en drie jaar zal hij als consultant bij Vuitton werken. Hierna doet hij styling voor Dolce & Gabbana en voor Jil Sander. Miuccia Prada ziet zijn kwaliteiten en laat hem een herenshow doen voor Prada. Na een opdracht in China kan hij de Prada damesshow in Milaan doen. Sindsdien is hij consultant en stylist voor Prada en Miu Miu. Daarnaast maakt hij - vaak met Vanderperre - de advertentiecampagnes van andere grote merken. Het liefst doen ze dat voor Jil Sander, voor hun vriend Raf Simons. Rizzo deed onder andere reclamecampagnes voor Armani (Beckham in onderbroek), hij is ook vaste medewerker aan bladen als i-D, Another Magazine, W, Vogue, Fantastic Man.

DAVID VANDEWAL

Stylist en moderedacteur in New York (Maasmechelen, 1968)

David Vandewal studeert in 1992 af aan de modeacademie van Antwerpen en gaat werken als assitent van Dries Van Noten, waar hij vooral bij het ontwerp van stoffen en accessoires wordt betrokken. Na enkele jaren vertrekt hij naar New York, waar hij gauw aan de slag kan als stylist en werkt met toonaangevende fotografen als Patrick Demarchelier, Walter Pfeiffer en Serge Leblon voor bladen alsW Magazine, Interview, i-D, Vogue, en het magazine van de Wall Street Journal. Vandewal is intussen ook consultant voor de dameslijn van Thakoon en de sportswear van Calvin Klein. Hij werkt aan de catalogi van Barney's New York en adviseert bij de shows van de mannencollectie van Louis Vuitton. In 2001 is hij gaan samenwerken met Raf Simons om diens eigen mannenlijn na een kleine dip terug op de kaart te zetten. In 2005 nodigt Karl Lagerfeld hem uit om te helpen zijn tweede vrouwenlijn, K Karl Lagerfeld, op punt te stellen. David Vandewal is een vaste medewerker van T, het stijlmagazine van The New York Times. Hij verblijft afwisselend in New York, Parijs en Antwerpen.

Jong geleerd...

Ook in de modescholen zijn Belgen gewild. Twee doyennes werden naar het buitenland gelokt. Franc' Pairon, die de modeafdeling aan La Cambre oprichtte, is nu directrice aan het Institut Français de la Mode in Parijs en Linda Loppa, voormalig hoofd van de modeafdeling aan de academie van Antwerpen is in Firenze decaan van het Polimoda Instituut. Oudstudente van de academie Antwerpen Anke Loh geeft les aan de School of the Art in Chicago, en Stephan Schneider aan de academie van Berlijn.