Direct naar artikelinhoud

'Op elke etage heb ik een radio staan'

'Vroeger was ik helemaal mee met de Turkse rockmuziek', zegt StuBru-nieuwslezeres Fatma Taspinar (28). 'Maar intussen vind ik mijn gading vooral in de hiphop.'

Vandaag: Fatma Taspinar, nieuwslezeres van Studio Brussel

In Café Commerce, een rustbaken op een van de vier hoeken van het Leuvense Ladeuzeplein, dampt vurig de spaghetti. Fatma Taspinar, als criminologe afgestudeerd aan de KUL, lacht naar de dingen.

Ze zegt: "In mijn studententijd was dit mijn stamcafé."

Tegenwoordig werkt Taspinar op de nieuwsdienst van de VRT, evenzeer baken van rust. Eerst achter de schermen, bij Radio 1-programma's De ochtend en Vandaag, de voorbije maanden ook als nieuwslezeres op Studio Brussel. Samen met Vincent Byloo verzorgt ze er dagelijks de nieuwsupdates.

En spitst ze gewillig de oren. "Muziek is daar constant aanwezig. Er worden namen van artiesten uitgewisseld, en je hoort gewoon voortdurend de nieuwste nummers passeren. Maar qua muziek is het eigenlijk nogal een rommeltje in mijn hoofd. Ik ben voornamelijk met nieuws bezig, en op het vlak van muziek onthou ik heel moeilijk namen. Ik moet heel veel Shazam'en, om te ontdekken welk liedje dat ik zeer goed vind nu weer speelt."

De dag voor dit gesprek, bijvoorbeeld, wees Shazam nog 'You and I' aan, het nieuwe nummer van de Brits-Baskische band Crystal Fighters, momenteel hoog in De afrekening. "Het was al de derde keer dat ik het moest opzoeken. Het is dus wel een liedje dat blijft hangen."

'Niggas in Paris'

Zelden koopt Taspinar nog cd's, zegt ze. "Alles gaat digitaal tegenwoordig." De eerste plaat van Admiral Freebee ("een van de beste Belgische platen ooit") ligt wel nog in de wagen, in schijfjesvorm, net als Gunter D: de ultieme botsautomix. Daarop titels als 'Drop That Beat', 'Afflitto', 'How Much Is The Fish?' en 'Encore une fois'. Ixxel, Fiocco, Scooter en Sash!

Jeugdsentiment met, tja, rode wangen. Taspinar: "In mijn kamer hingen vroeger posters van de Backstreet Boys. Iedereen moet zo'n fase door zeker? Ik heb zelfs nog een tijd singles verzameld, ik had er op den duur 200 of 300. Maar als ik die nu terugzie, ben ik er niet bepaald trots op. Ik heb ooit nog Buffalo's gedragen, dat zegt genoeg zeker?"

Met de tijd vergleed ook de smaak. Nirvana kwam, Tori Amos, Kommil Foo, Eminem. Drum-'n-bass. Pharrel Williams. "De man met de mooiste stem in de popwereld, echt heel goed. Al blijft 'Lose Yourself' van Eminem voor mij wel het allerbeste loopnummer. Die beat, die tekst, het duwt je gewoon vooruit."

Soms, zegt ze, speelt ze het lied zeven of acht keer na elkaar. "Om mij er toch door te sleuren als ik aan opgeven denk." Net als Kanye West en Jay-Z, samen goed voor de splinterbom 'Watch The Throne', vorig jaar in het Sportpaleis. Zes keer werd 'Niggas in Paris' door bassen en micro gejaagd. "Zij mogen dat. Zonder twijfel was dat het beste concert van de laatste jaren."

Thuis, vertelt ze, heeft Taspinar radio's op elke verdieping. Het eerste dat ze 's ochtends doet, namelijk, is de radio opzetten. "Niet voor een praatprogramma, wel voor muziek." Niet dat ze uit een muzikaal nest stamt. "Mijn vader, die Turks is en naar België is geëmigreerd, luisterde wel veel naar Turkse artiesten, maar dat associeer ik toch meer met nostalgie dan met de rest van mijn muzieksmaak.

"Vroeger was ik helemaal mee met de Turkse rockmuziek, maar intussen volg ik het niet meer zo goed. Al stonden er op de cd van Turquaze, de film van Kadir Balci, wel een paar prachtige Turkse liedjes die mij aan mijn jeugd deden denken." 'Yildizlarin Altinda' van Zeki Müren bijvoorbeeld, het favoriete nummer van haar vader. "Het betekent letterlijk 'onder de sterren'."

Fatma Taspinar, nieuwslezeres met grote muzikale honger. Al zegt ze tot slot: "Het is toch vooral in de hiphop dat ik mijn gading vind."

Volgende week: zangeres Rozanne Descheemaeker

Zeki Müren

'Yildizlarin Altinda'

Absynthe Minded

'My Heroics Part One'

Jay-Z, Kanye West

en Big Sean

'Clique'

Admiral Freebee

'Serenity Now'

David Bowie

'Heroes'