Direct naar artikelinhoud

De app-speeltijd is voorbij

De app-makers schoten de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond en overspoelden ons met de meest overbodige apps. Nu er steeds minder apps gedownload en gemaakt worden, is de speeltijd voorbij. De app-makers zijn volwassen geworden.

Pintjes bestellen op een festival? Daar maak je toch een app voor. Maar wat als je dat pintje niet snel genoeg krijgt? Dan verander je je smartphone in een virtueel glas bier en laat je die alvast volstromen met gerstenat gebrouwen uit bits en bytes. Er was een tijd, nog niet zo gek lang geleden, dat er voor het minste een app gemaakt werd. Soms nuttig, maar veel vaker als gimmick of makkelijk marketingstuntje. En die apps werden nog vaak gedownload ook, want ze waren ideaal om op café eens goed mee te lachen.

Maar gimmicks word je al snel beu, en je cafévrienden lachen er ondertussen ook niet meer mee. Met als gevolg dat de nutteloze apps zijn verdwenen. Een prima zaak, meent Philippe Poupeleer van AppSolution, dat onder meer apps maakt voor de Nationale Loterij en Groen. "Je kunt het vergelijken met de beginfase van het internet: toen wou ook iedereen een website. Wat men ermee wou bereiken, was bijzaak. Een paar jaar geleden wou iedereen een app, maar die fase is nu voorbij."

"Vele apps die drie jaar geleden gemaakt werden zijn inderdaad dood, maar dat zijn apps die niet relevant waren", zegt ook Thomas Van Sundert van Appstrakt, dat de apps maakt voor onder meer Medialaan, Base en ABInbev. "Onze klanten hebben ook ingezien dat bij zo'n gimmick-apps het sop de kool niet meer waard is."

De markt is volwassen geworden, en alle apps lijken al gemaakt. Geen toeval dus dat we met z'n allen ook steeds minder apps downloaden op onze smartphone of tablet. In Amerika bleek uit een onderzoek van comScore onlangs nog dat de meerderheid van smartphonebezitters gewoon geen nieuwe apps meer aanschaft. In Groot-Brittannië doet één derde dat niet meer.

Cijfers voor België zijn er niet, maar ook wij zijn steeds moeilijker te overtuigen om nog een app te downloaden, stelt Jeroen Lemaire van In The Pocket vast. "We zoeken gewoon niet meer naar die laatste nieuwe app. We gebruiken steeds dezelfde apps, en die gebruiken we dan ook langer." Al treedt er ook hier een vergrijzingseffect op dat de cijfers wat vertekent, voegt Lemaire eraan toe. "Elke nonkel en tante heeft nu een smartphone, alleen weten ze niet dat het een smartphone is. Zij downloaden gewoon geen apps."

Doodvonnis

Er worden minder apps gemaakt en consumenten zijn moeilijker te overtuigen om apps te kopen. Misschien regelt de app-industrie best al haar eigen begrafenis? Niets is minder waar, benadrukken alle app-ontwikkelaars: de markt groeit nog steeds. Honderdvijftig bedrijven zijn er volgens Agoria, de belangenorganisatie van de technische industrie, goed voor duizend jobs. En die hebben nog altijd veel werk.

"We maken veel minder apps, maar werken er met meer mensen veel langer aan", zegt Jeroen Lemaire, die met In The Pocket voor onder meer Bancontact, De Morgen en Brussels Airport werkt. "Een paar jaar geleden werkten we met zeventien mensen en hadden we een honderdtal apps per jaar. Nu werken we met 35 mensen aan een veertigtal applicaties. We hebben geen apps meer die je in twee weken tijd voor een lage prijs maakt."

"De complexiteit van nieuwe apps wordt inderdaad steeds groter", zegt ook Thomas Van Sundert. "Bovendien zijn we nu ook steeds vaker bezig met het updaten van apps, zoals die van VTM bijvoorbeeld. Vroeger had VTM voor elk nieuw programma een nieuwe app, maar die waren al snel niet meer relevant. Nu is er één zenderapp waar je makkelijk modules kunt aan toevoegen of verwijderen. Als Belgium Got Talent op tv loopt, voeg je dat programma gewoon toe aan de app en laat je die mee evolueren. Dat brengt met zich mee dat er constant mensen aan die app werken."

Bovendien wordt een andere, minder zichtbare markt steeds belangrijker: de apps die voor bedrijven gemaakt worden om de relaties met klanten of werknemers te beheren. Apps bijvoorbeeld voor verkopers, of voor technische teams die interventies moeten doen. "Bij ons is dat soort apps nu al goed voor meer dan de helft en we zitten nog lang niet aan het einde", geeft Philippe Poupeleer van AppSolution aan. Ook bij In The Pocket merkten ze dat al snel en ontwikkelden ze met Showpad hun eigen toepassing voor salesmensen. Showpad is ondertussen een apart bedrijf en groeit als kool.

Nood

Blijft de vraag hoe je smartphonebezitters toch kunt overtuigen om die nieuwste app te downloaden. Toegevoegde waarde is het sleutelwoord, zegt Philippe Poupeleer. "Vroeger gingen mensen naar de App Store en keken ze in de hitlijsten welke apps populair waren. Nu vertrekken ze vanuit een nood en gaan ze na of er een app bestaat die daaraan beantwoordt. Als dat zo is, zie je dat apps wel nog veel gedownload worden."

Klopt, zegt Jeroen Lemaire. "Kijk bijvoorbeeld naar de app van Bancontact. Als mensen op de site zien dat ze kunnen betalen met die app en alleen een pincode nodig hebben, zullen ze die in huis halen. Dan moeten ze niet meer dat vervelende bakje gebruiken waar je je bankkaart in moet stoppen. Zo los je een nood op. Mensen vertrouwen op die manier steeds meer op apps. Het hoogtepunt in aantal apps mag dan al voorbij zijn, de impact zal op die manier alleen maar groter worden."