Direct naar artikelinhoud

Diversiteit wint op de Emmy's

De Emmy Award voor beste drama-actrice ging voor het eerst naar een Afro-Amerikaanse, terwijl een reeks over een transgendervader twee andere belangrijke titels kaapte. Deze editie van de Emmy's toont dat de tv-wereld steeds meer de diversiteit in de maatschappij weergeeft.

66 jaar heeft het geduurd, maar zondag was het eindelijk zover: de Emmy Award voor beste actrice in een dramaserie ging voor het eerst naar een zwarte actrice. Viola Davis, de hoofdrolspeelster in How to Get Away with Murder, kreeg Amerika's belangrijkste tv-prijs door onder meer Claire Danes (Homeland) en Robin Wright (House of Cards) af te troeven. Davis, die ook al twee keer genomineerd was voor een Oscar, nam de gelegenheid dan ook te baat om het racisme in de tv-industrie aan te klagen. "Het enige wat gekleurde vrouwen onderscheidt van anderen, zijn kansen. Je kunt geen Emmy winnen voor rollen die er simpelweg niet zijn."

Viola Davis was niet alleen: negen van de veertig Emmy's gingen naar gekleurde acteurs. Een forse sprong voorwaarts in vergelijking met de vorige jaren, maar Davis benadrukte nadien dat we er nog lang niet zijn. "Mijn verhaal stopt hier niet", vertelde ze achteraf. "Dit voelt natuurlijk fantastisch, maar mijn man en ik hebben ook een productiebedrijf opgericht. Er moet in deze business immers nog zoveel gebeuren met gekleurde acteurs."

Niet alleen was er dit jaar meer kleur op de Emmy Awards, de grotere aandacht voor diversiteit kwam ook tot uiting in de prijzen voor Transparent. De reeks van Amazon.com over een transgendervader mocht twee keer het podium op: Jeffrey Tambor won als beste comedy-acteur, Jill Soloway kreeg het beeldje voor beste regisseur van een comedy-reeks. Een belangrijke stap, erkende Soloway, die net als Davis vond dat de weg nog lang is om tv-series, en bij uitbreiding alle films, een diverser beeld van de maatschappij te laten tonen. Als men daar echt in wil slagen, moet er vooral ook werk gemaakt worden van diversiteit achter de schermen, meent ze.

"Hoe meer ik regisseer, hoe meer ik erken dat regisseren een weerspiegeling is van de manier waarop ik naar de wereld kijk. "Heteroseksuele blanke mannen stonden al te lang achter de camera en bepaalden wie de hoofdrollen speelden. We hebben achter de camera meer homoseksuele mensen nodig, en ook meer transgenders, gekleurde mensen en vrouwen."

En die laatste categorie is nog erg ondervertegenwoordigd. Dat is de conclusie van het Women's Media Centre op basis van de nominaties voor de meer technische Emmy Awards. Slechts een kwart van de genomineerde producers, scenaristen, monteurs enzovoort was een vrouw. Veel te weinig, al was dat al beter dan de voorbije jaren. De laatste tien jaar hadden vrouwen gemiddeld 22 procent van de nominaties gekregen.

'Turbo boost'

De roep naar meer kleur en diversiteit voor en achter de schermen mag de laatste jaren dan al vaak herhaald zijn, in Hollywood maken ze zich sterk dat de verandering nu echt ingezet is. Zeker op het scherm zal je dat de volgende maanden en jaren zien. Het succes van Transparent en Empire, een reeks over de muziekindustrie met vooral een Afro-Amerikaanse cast, opende de ogen van veel tv-bonzen.

Dit voorjaar waren er alvast veel pilots met een multiculturele cast en thematiek. NBC bijvoorbeeld had eerst een blank stel gecast als het centrale koppel in de nieuwe reeks Love Is a Four Letter word, maar veranderde dat in een zwart stel. "Een reeks als Empire is een turbo boostvoor deze verandering," zei NBC-baas Jennifer Salke toen. "Het is een wake-upcall dat er een enorm groot publiek is dat zichzelf niet weerspiegeld wil zien in de casting. Ze willen authenticiteit."

Al is er daar ook enig opportunisme mee gebaat. De samenstelling van de Amerikaanse bevolking zal de volgende jaren drastisch veranderen, en minderheden van nu zullen alsmaar groter worden. De diversiteit in het land zal toenemen, en dus moeten de tv-zenders volgen als ze die nieuwe kijkers ook willen bereiken.