Direct naar artikelinhoud

Nog een economische sector in verval: de piraterij in Somalië

Somalische piraten hebben al bijna een jaar geen succesvolle kaping meer uitgevoerd. De laatste geslaagde kaping was op 12 mei 2012. Toen werd een Griekse olietanker overmeesterd waar onlangs ruim 11 miljoen euro losgeld voor is betaald.

Het nieuws werd bekendgemaakt door de internationale groep die tegen piraterij voor de kust van Somalië strijdt (CGPCS). De Amerikaanse diplomate Donna Leigh Hopkins, die de groep van ruim 60 landen aanvoert, wijt het succes aan de aanwezigheid van internationale marines en de verbeterde beveiling op de schepen zelf.

De Somalische zeeroversindustrie bevindt zich al een aantal jaar in een neerwaartse spiraal. Volgens het Internationale Maritieme Bureau werden er in 2010 47 schepen voor de Somalische kust gekaapt. In 2011 waren er 237 aanvallen, maar slechts 25 kapingen; in 2012 nog 75 aanvallen en 14 succesvolle. In 2013 werd slechts één keer een schip geënterd, maar meteen ook weer bevrijd.

De effecten zijn te merken aan land. De zeerovers die eerst nog in villa's woonden, met whisky en prostituees in overvloed, verschuilen zich nu voor hun schuldeisers, zo tekende persbureau AP op na een bezoek aan havenstad en piratennest Hobyo vorig jaar.

Schattingen van de opbrengst onderstrepen het verval: in 2011 veroverden de kapers voor nog bijna 122 miljoen euro aan losgeld, in 2012 was dit vijf keer zo weinig met 24 miljoen euro. Maar dat mag niet leiden tot achteroverleunen, waarschuwt Hopkins. Ze wijst erop dat de veiligheid niet vanzelf komt. De EU, NAVO, Rusland en China zijn met hun marine aanwezig in de gevaarlijke wateren en voeren ook acties aan land uit.

Daarnaast hebben de schepen zelf hun beveiliging verbeterd. Zo varen steeds meer schepen met private, gewapende beveiligers aan boord. Daarnaast is de communicatie tussen handelsschepen en de aanwezige marine verbeterd.

"De aanvallen zullen weer terug stijgen naar het oude niveau, als schepen hun waakzaamheid laten varen of de aanwezigheid van de marine weer wordt afgebouwd", waarschuwde de directeur van het Internationale Maritieme Bureau, Pottengal Mukundan, onlangs.

De kosten van de marineoperaties, bewaking, hogere verzekeringen en andere maatregelen lopen in de miljarden, stelde de Wereldbank in een rapport vorige maand. Volgens velen ligt een duurzame oplossing dan ook in het verbeteren van de situatie aan land. Daar zal de internationale gemeenschap zich volgende dinsdag over buigen op een conferentie in Engeland.