Brusselse regering wil kwart minder auto’s en viermaal zoveel fietsers

De herinrichting van het levensgevaarlijke Sainctelette Square maakt deel uit van de plannen © Ivan Put

De Brusselse regering heeft donderdag groen licht gegeven voor Good Move, het gewestelijke mobiliteitsplan voor de komende tien jaar. Het doel is onder meer vijftig autoluwe wijken te creëren waar nog maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden. De uitvoering komt echter op het bord van de volgende regering te liggen.

pvm

Het plan stelt volgens de Brusselse regering veiligheid en levenskwaliteit centraal door in te zetten op het autoluw maken van de wijken, het versterken van het openbaar vervoer, het verminderen van het private autobezit en het inkomende autoverkeer beter te beheren. Concreet moet het autogebruik met 24% dalen en het aantal verplaatsingen met de fiets verviervoudigen.

‘We moeten het doorgaand verkeer uit de wijken krijgen. Wijken moeten dus zo veel als mogelijk autoluw worden gemaakt met zone 30. Die zone 30 moet je afdwingen, niet enkel door controle en boetes, maar ook door de inrichting van je straat. Er mag enkel nog bestemmingsverkeer in de wijken en dat moet traag verkeer zijn', zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Wat het openbaar vervoer betreft wordt verwezen naar de nieuwe beheersovereenkomst met de MIVB, die ook donderdag werd goedgekeurd. Zo staat de verlenging van de metro naar het noorden hoog op de agenda, maar worden ook verlengingen naar het zuiden via Albert en naar het westen richting Berchem of Groot-Bijgaarden bestudeerd.

Fietssnelwegen

Er wordt ook ingezet op de tram met de verlenging van tram 9 naar de Heizel, een nieuwe tramlijn naar Neder-over-Heembeek en een aansluiting van het Noordstation via Tour & Taxis naar Laken.

Ook de fiets is een belangrijke pijler van Good Move. ‘We zetten in op fietssnelwegen naast de spoorwegen, maar willen ook barrières en kruispunten die vandaag nog te gevaarlijk zijn, aanpakken, zoals Sainctelette, De Trooz, Vandervelde, Meiser en de kruispunten op de kleine ring. Het aantal fietsers verdubbelde de afgelopen vijf jaar, maar het moet sneller en meer doorgedreven gaan. Brussel moet een fietsstad worden en die ambitie is vandaag breed gedragen', aldus Pascal Smet.

Stadsboulevards

Verder wordt een aantal toegangswegen tot de stad herdacht. De Brusselse regering nam al de principebeslissing om de A12 en de E40 aan Reyers om te vormen in een stadsboulevard. Ook de Keizer Karellaan zal worden ‘heruitgevonden’, en er is eensgezindheid dat het Hermann Debroux-viaduct op termijn weg moet. Daarnaast wordt de autodruk verminderd op Meiser, Lambermont, Louiza en Sainctelette, met meer plaats voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Tot slot schrijft het plan zich ook in de MaaS (mobility as a service)-evolutie in en wil het Gewest geïntegreerde tickets aan de gebruiker kunnen aanbieden. De MIVB zal daarvoor samenwerken met publieke en private partners.

Volgende regering

Het plan kwam er pas na talrijke consultaties van zowel publieke als private mobiliteitsspelers, de gemeenten en de politiezones. Het gaat nu in openbaar onderzoek, van 15 juni tot 15 oktober, zodat de volgende Brusselse regering het eind dit jaar definitief kan goedkeuren en ermee aan de slag kan.