Direct naar artikelinhoud

Brussel prijst zichzelf in de markt als cruisehaven

De haven van Brussel krijgt een passagiersterminal die cruiseschepen naar de hoofdstad moet trekken. Daar hebben het Brussels Gewest, de stad Brussel en de Brusselse haven een akkoord over bereikt. De terminal is klaar in 2015 en zou jaarlijks 35.000 passagiers kunnen verwelkomen. vanaf 2030.

"In een niet zo ver verleden leek het nog een utopie om aan de oevers van het kanaal een terminal te bouwen waar passagierschepen in alle comfort kunnen aanmeren. Waar bezoekers van Brussel aan een ponton aankomen met mooie architectuur, alle mogelijke faciliteiten en een shuttledienst naar de stad. Maar die droom wordt nu werkelijkheid." Brussels minister voor de haven van Brussel Brigitte Grouwels (CD&V) wordt er zowaar geestdriftig van, terwijl ze mijmert over het plan dat het Brussels toerisme een flinke boost moet geven.

Love Boat

Dat neem je maar beter ernstig, want na twee jaren gebakkelei hebben het Brussels Gewest, de stad brussel en de Brusselse haven een akkoord getekend voor de bouw van een passagiersterminal in de haven van Brussel. Tegen 2015 moet de hele site operationeel zijn, waarin 4,5 miljoen euro wordt gepompt. De kosten worden gedeeld door de haven, de stad en het gewest. Al zal de haven de grootste hap voor haar rekening nemen, "in de hoop dat er meer cruiseschepen een tussenstop zullen maken in de hoofdstad", vertelt Sylvain Godfroid van de haven.

De ambities liggen hoog. Zo moet de terminal tegen 2030 liefst 35.000 passagiers per jaar ontvangen. "Dat is niet overdreven, want het aantal cruisetoeristen in Brussel neemt spectaculair toe: van 1.200 in 2006 naar 10.000 in 2010", vertelt schepen voor Toerisme Philippe Close (PS). Op termijn zou het project 100 banen en 5,2 miljoen euro opleveren voor de stad Brussel.

Locatie van de toekomstige passagiersterminal is de linkeroever in Neder-over-Heembeek, ter hoogte van de Meudonpaviljoenen. "In de voorhaven kunnen zeeschepen tot 33 meter hoog en 25 meter breed aanleggen", vertelt Godfroid. "De Love Boat past er niet in, maar Brussel is niet echt vergelijkbaar met de Caraïben", aldus het kabinet van Grouwels.

De terminal bestaat uit een aanlegponton van 240 meter, een cafetaria en een ontsluiting naar het Meudonpark", vertelt Godfroid. Op de site is ruimte voor een grote parking, shuttles naar de stad ("amper tien minuten rijden") en een Villo!-station.

De Meudonpaviljoentjes verschaften ooit de toegang tot het inmiddels verdwenen kasteel van Meudon. Zij worden nu gerenoveerd en ingericht als bezoekerscentrum van Visit Brussels. Het ontwerp is van de pen van havenarchitect Johan Van Dessel, van architectenbureau Arter. "Vanwege het oudere cruisepubliek zal toegankelijkheid hoog op de prioriteitenlijst staan", zegt collega Marc Genoets.

Populaire bestemming

Het project is op zijn minst gewaagd, want vandaag lijkt het Brussels kanaal nog zo dood als wat. Maar het omgekeerde is waar, countert Close. "Het kanaal wordt een toeristische topattractie. Projecten als Brussel Bad, de aanleg van een fietspromenade langs het kanaal en de renovatie van de Havenlaan moeten de omgeving doen herleven."

Maar het nobele plan stuit ook op de nodige kritiek. Zo ligt de hele omgeving er maar grijs bij, en velen vragen zich af of Brussel dat beeld wil uitstralen. "We kunnen niet ontkennen dat de terminal omgeven zal zijn door industrie. Om de industrie niet te hinderen, hebben we trouwens gekozen om de terminal iets verder uit de stad te bouwen. Maar daarmee verschillen we niet van andere landen", aldus Godfroid.

Cruiseoperatoren reageren alvast opgetogen, want zij klagen al langer dat ze Brussel moeilijk kunnen aandoen. Zo legt de Nederlandse rederij Adelle Cruises zo'n vijf keer per jaar aan met haar schepen Alegria en Princess. "Brussel is en blijft een populaire bestemming, dankzij de centrale ligging en de uitstraling van een metropool. Jullie hebben geluk dat senioren crisisproof zijn. De gemiddelde leeftijd ligt tussen 55 en 85 jaar. Al leunt het eerder aan bij de 85", lacht directeur Cor Gilman.

Dat wil de Duitse rederij A-Rosa niet gezegd hebben. "Onze passagiers worden net jonger. Wij vervoeren jaarlijks 3.300 mensen naar Brussel en hun aantal stijgt ieder jaar met negen procent", aldus woordvoerster Christine Cubasch. "Ze schrijven bijna altijd in voor de excursies door Brussel. In tegenstelling tot wat Belgen vaak zelf denken, is Brussel wel degelijk interessant voor Scandinavische, Duitse, Nederlandse of Franse toeristen."