Direct naar artikelinhoud

Wetstraat wil onderzoek naar aanbesteding

De Wetstraat noemt de mankementen aan de Fyratreinen 'hallucinant'. Sp.a eist dat de aanbestedingsprocedure wordt onderzocht. 'Had deze trein wel ooit mogen rijden', vraagt ook CD&V.

Er was maar één conclusie mogelijk volgens Jef Van den Bergh, Kamerlid voor CD&V: de Fyra moest stoppen. "Dat er fundamentele problemen waren, was bekend: losse roosters, elektrische leidingen die met tape werden vastgeplakt. Maar wat we daar vandaag nog bovenop kregen, was zonder meer hallucinant. Roestende wielassen, ontvlambare accu's onder de zetels, onvoldoende betrouwbare remsystemen. Het doet zelfs de vraag rijzen of deze trein ooit wel had mogen rijden."

Sp.a eist dat de aanbestedingsprocedure uit 2003 wordt onderzocht in het parlement. "Ik wil uitzoeken wat daar allemaal gebeurd is", reageert socialistisch Kamerlid David Geerts. Hij begrijpt niet dat men een bedrijf aanneemt dat nog nooit een hogesnelheidstrein bouwde. "Terwijl ook concurrenten meedongen die al jaren ervaring hadden in bijvoorbeeld Japan. Kijk wat we nu hebben: een debacle."

Dat debacle dreigt nog een stuk groter te zijn voor de Nederlandse Spoorwegen (NS), die het overgrote deel van het Fyraproject betalen. Het is bijna ondenkbaar dat de NS een andere beslissing neemt dan de NMBS, tenzij men de treinen gaat afbreken en "from scratch" weer gaat opbouwen, aldus Van den Bergh. "Onze minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) moet spreken met zijn Nederlandse collega. Ook zij moeten bespreken wat er nu juist is gebeurd", vult Geens aan.

Labille vindt dat de NMBS een "logisch en noodzakelijk" besluit genomen heeft door de Fyra te stoppen. Hij heeft de spoormaatschappij nu opgedragen zo snel mogelijk opnieuw een "veilige, regelmatige en kwaliteitsvolle verbinding" te creëren tussen België en Nederland. Voor minister Labille zijn veiligheid en kwaliteit prioritair, onderstreept men op zijn kabinet. Hij vraagt zo snel mogelijk een structurele oplossing, waardoor de spoorverbinding tussen beide landen opnieuw hersteld wordt.

"De reizigers verdienen een volwaardig alternatief voor de oude Beneluxtrein, die werd afgeschaft om plaats te ruimen voor de Fyra. De dure Thalys is dat niet", stelt Groen-fractieleider Stefaan Van Hecke. Voor het Fyratijdperk reden er dagelijks zestien Beneluxtreinen tussen Brussel en Amsterdam. "Reizigers konden voor een billijke prijs op een comfortabele en snelle manier pendelen tussen beide hoofdsteden."