Direct naar artikelinhoud

Italië verbant Uber

Nog een week en het door taxichauffeurs zo gehate Uber wordt verbannen uit Italië. Omdat de taxiservice volgens een Romeinse rechter oneerlijke concurrentie betekent, is Uber verplicht al zijn Italiaanse apps te blokkeren en alle reclameactiviteiten op te schorten.

Eerder besloten Europese rechters ook al om Uber gedeeltelijk te beteugelen. In ons land werd de variant Uberpop, waarbij burgers met hun eigen auto de rol van taxichauffeurs overnemen, door de rechtbank van koophandel verboden in Brussel wegens 'in strijd met de Brusselse taxiwetgeving'. Ook in Nederland werd UberPop aan banden gelegd.

Maar als het vonnis van de rechter in Rome ook in hoger beroep standhoudt, is Italië vanaf maandag 17 april het eerste Europese land waar alle services van Uber - van UberBlack, -Pop, - Lux, -Suv en -XL tot UberVan en UberSelect - volledig verboden zijn. Eind maart maakte ook de Deense wetgeving een einde aan de Uber-activiteiten. Daar zal op 18 april de laatste taxirit plaatsvinden, een dag nadat het Italiaanse verbod in werking treedt.

De Italiaanse tak van Uber liet weten verbaasd en geschokt te zijn door het Romeinse vonnis. Het bedrijf zal in beroep gaan. Dat hoger beroep wordt de vijfde keer dat Uber voor een Italiaanse rechter verschijnt. De vier voorgaande rechtszaken werden allemaal verloren.

En Uber had het al zo zwaar. Het bedrijf verloor de afgelopen maanden vrijwel alle glans waarmee het in 2009, vol idealen, de markt betrad. Van de zelfrijdende Volvo XC90 van Uber die vorige maand crashte, tot rechtszaken over seksuele intimidatie op het hoofdkantoor, verdenkingen van bedrijfsspionage en een vrijwel constante staat van oorlog met zowel taxibedrijven wereldwijd als de rechterlijke macht - alles lijkt het bedrijf uit San Francisco tegen te zitten.

Vooral de strijd in de rechtszaal bezorgt het miljardenbedrijf al tijden kopzorgen. Zo werd in Italië recent de Uber-dienst Pop verboden door rechters in Milaan en Turijn. Toch wilde een netwerk van lokale taxibedrijven meer: zij stapten afgelopen december het Romeinse rechtsgebouw binnen. Oneerlijke concurrentie, was hun aanklacht.

Minder regels

Doordat Uber voor de Italiaanse wet geen taxibedrijf is, wordt het met minder regels en vergunningen geconfronteerd dan reguliere taxichauffeurs. Daardoor mogen Uber-auto's bijvoorbeeld non-stop blijven rondrijden, terwijl 'gewone' taxi's na vrijwel elk ritje weer achteraan moeten aansluiten op een taxistandplaats.

Ook kunnen Uber-chauffeurs zoveel vragen voor hun diensten als zij willen, terwijl chauffeurs van taxibedrijven zijn gebonden aan een wettelijk maximum. De grootste doorn in het oog van de Italiaanse taxichauffeurs is hun duurbetaalde vergunning. Zij betalen tot wel 200.000 euro om hun witte taxi's over de Romeinse Sampietrini-stenen te jagen, een bedrag dat ze vaak pas na jaren werk hebben terugverdiend.

Vorige maand jaar leek de taxibranche de strijd nog te verliezen, toen de Italiaanse senaat een wet accepteerde die Uber juist bevoordeelde. Duizenden toeterende taxichauffeurs ontregelden in totaal zes dagen lang het Romeinse verkeer en ook in Milaan, Napels, Genua en Turijn gingen ze de straten op. Zij haalden vrijdag opgelucht adem. Over zeven dagen zijn de Italiaanse straten waarschijnlijk weer helemaal van hen.