Direct naar artikelinhoud

Bus, tram en trein voor 60 euro

Voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen. Het kan tegen eind dit jaar in Gent en Antwerpen. Met de Citypass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit beide agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken.

Als we meer mensen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan moet het makkelijker worden om vervoermiddelen te combineren. Dat is de gedachte achter de Citypass. Bedoeling is dat een pendelaar met één kaart, de Mobibkaart, zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. En dat tegen één tarief.

Het standaardtarief zal 60 euro per maand bedragen, bevestigt de NMBS aan De Morgen. Al kunnen er wel nog kortingen komen voor bepaalde doelgroepen en langdurige abonnementen. Over die kortingen wordt pas in oktober gecommuniceerd.

Overstappen zonder gedoe

Over zo'n Citypass wordt in Vlaanderen al meer dan tien jaar gesproken. In Brussel bestaat al een variant, het MTB-abonnement. Ook Charleroi en Luik hebben al een Citypass. Maar Vlaanderen vreesde vooral voor inkomstenverlies. Dat de NMBS en De Lijn er nu toch uit geraakt zijn, is dus goed nieuws, vinden ze bij TreinTramBus (TTB), de belangenorganisatie van openbaarvervoergebruikers.

"Tariefintegratie is iets wat we als belangenorganisatie al lang vragen", stelt Kees Smilde, woordvoerder van TTB. "We lopen op dat vlak wat achter op andere Europese landen en kunnen dan ook enkel maar toejuichen dat we een inhaalbeweging aan het maken zijn. Voor de reiziger betekent het vooral gemakscomfort: vrij kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Zonder gedoe."

Positieve geluiden ook vanuit de betrokken steden. Gent, dat sinds april een circulatieplan heeft dat autoverkeer in de binnenstad wil ontraden, kan zo'n Citypass zeker gebruiken, vindt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Volgens zijn Antwerpse collega Koen Kennis (N-VA) past de Citypass volledig in het beleid dat zijn stad wil voeren. Antwerpen wil begin volgend jaar zelfs nog een stap verder gaan, met het Mobility-as-a-service-plan (MaaS). De Antwerpenaar kan dan één abonnement nemen om niet alleen alle openbaar vervoer maar ook taxi's, deelfietsen en -auto's te gebruiken.

"We zeggen het al langer", stelt schepen Kennis. "We moeten af van het idee dat we met één vervoermiddel van punt A naar punt B moeten. De Citypass is dan ook een belangrijke stap naar die multimodaliteit."

Goed tarief?

Vraag is wel of het tarief van 60 euro een goed tarief is. Bij TTB vinden ze het bedrag 'zeker aanvaardbaar'. Wie bijvoorbeeld vandaag vanuit Zwijndrecht naar Antwerpen Centraal spoort en van daaruit verder gaat met de tram, betaalt nu 104 euro per maand: 57 euro aan treinabonnement en nog eens 47 euro voor een Omnipass van De Lijn. Een Citypass voor de regio Antwerpen zal straks dus 60 euro kosten.

Maar wie een kortere treinrit doet of minder frequent de trein neemt, zal met de Citypass mogelijk iets meer betalen dan nu het geval zou zijn. Schepen Watteeuw hoopt dan ook dat de prijs van 60 euro nog geëvalueerd kan worden. "We vinden dit een heel goed instrument, maar het zou spijtig zijn mocht het omwille van de prijs niet gebruikt worden. Ik hoop dan ook dat beide vervoersmaatschappijen bereid zullen zijn om die te herbekijken, mocht het nodig zijn."