Direct naar artikelinhoud

Frans minister Sarkozy denkt aan verkopen met verlies

Dumpingprijzen moeten klanten naar hypermarkt-

De Franse hypermarktketens Leclerc en Carrefour proberen al jaren een eind te maken aan de Franse wet die het verbiedt om producten met verlies te verkopen. De dumpingprijzen zouden de klanten naar de winkels moeten lokken. En dan kan het winkelkarretje verder aangevuld worden met producten die wel bijdragen aan de winst van de hypermarkt. Met enkele spotgoedkope producten willen Leclerc en Carrefour de felle concurrentiestrijd aangaan met harddiscounters als Aldi en Lidl. Die zouden de strenge wetgeving kunnen omzeilen doordat ze alleen huismerken in de rekken zetten. De gebeden van de hypermarkten worden binnenkort misschien verhoord. De Franse minister van Economie, Nicolas Sarkozy, overweegt om de wet op te heffen. Enkele maanden geleden heeft hij met de supermarkten en hun leveranciers afgesproken dat ze hun prijzen met twee procent naar beneden moeten afronden. Op die manier wil hij het koopgedrag van de Fransen weer aanzwengelen. Door een vrijere prijszetting zouden de supermarkten hun winstmarges waarschijnlijk nog verder afromen. Want de verlieslatende producten zouden wel eens een nieuwe prijzenoorlog kunnen ontketenen.

De zogenaamde Galland-wet tegen verkopen met verlies werd in 1996 in het leven geroepen om de grote ketens aan de rand van de stad tegen te houden, ten voordele van de kleinere winkels in het centrum. "Maar het is duidelijk dat de wet het leeglopen van de stadscentra niet heeft tegengehouden. Het enige wat de wet bereikt heeft, zijn hogere prijzen", zegt minister Sarkozy. Hij wil ervoor zorgen dat de merkproducten in Franse supermarkten niet langer duurder zijn dan in de andere Europese landen.

De kleine Franse winkeliers houden hun hart wel vast. De kleine zelfstandigen vertegenwoordigen nog vijf procent van de voedselverkoop in Frankrijk. Twintig jaar geleden hadden ze nog een derde van de markt in handen. Ze hebben het moeilijk om op te boksen tegen de hypermarkten. Met de afschaffing van de wet vrezen ze dat de stadscentra nog verder dood zullen bloeden.

In België is de wet tegen verkopen met verlies ook van kracht maar wel minder streng. Promoties of kortingen mogen bij ons bijvoorbeeld wel doorgerekend worden in de kostprijs. Bij Colruyt staan ze alvast niet te springen om een deel van het assortiment met verlies te verkopen. "Want dan zit je de consument toch alleen maar te bedriegen. De verliesmarge op het ene product wordt gerecupereerd met een grotere winstmarges op het andere", zegt directeur Jean-Pierre Roelandts van Colruyt.

Bij Carrefour denken ze ook dat verkopen met verlies tot een catastrofe kan leiden in de distributiesector. "Maar tijdens sommige perioden kan het wel eens interessant zijn", zegt Geneviève Bruynzeels van Carrefour. "Nu verkopen we tijdens de koopjes hier en daar iets met verlies. Dat zouden we wel vaker een weekje willen doen. Maar zeker niet het hele jaar door." (VD)

ketens lokken