Direct naar artikelinhoud

Hasbro, Bratz-verdeler in Belgie: 'Het komt nog'

Bij Hasbro, de speelgoedreus die Bratz in onze contreien verdeelt, toetert het feestgedruis wat minder hard. Officiële cijfers zijn er niet, maar een ruwe schatting laat zien dat Bratz Barbie allerminst tot moes hebben geslagen. "Een Bratz-gekte zoals in Engeland, beleven we hier voorlopig niet", zegt Kris Charles van Hasbro België. "Hoewel we dezelfde marketinginspanningen hebben geleverd, gaat het hier iets trager. Misschien ligt het aan de markt die minder Angelsaksisch georiënteerd is. Misschien komt het door de prijs die iets hoger is. Ik weet het niet, maar ik ben er zeker van dat het nog komt. Op de doorbraak van de Beyblades hebben we ook moeten wachten. Die hadden we zelfs al in de uitverkoop gezet toen ze plotseling toch aansloegen."

"In het begin van de Bratz hebben we ons laten pakken op snelheid", geeft Frank De Belie, directeur van Mattel België toe. "Meisjes van negen doe je geen plezier meer met een klassieke Barbie. Uit marktonderzoeken kwam naar voren dat we op zoek moesten naar meer trendy poppen. Daarop hebben we My Scene uitgebracht, een subsegment van Barbie voor meisjes tussen acht en twaalf. Verder waren er de Flavas, een nog gedurfdere poppenreeks met graffiti- en streetdance-invloeden, maar daar zijn we intussen mee gestopt. Ik kan niet ontkennen dat de Bratz in sommige landen een succesnummer zijn, maar in België is dat zeker niet het geval. Barbie is nog altijd het sterkste merk op de speelgoedmarkt en My Scene verkoopt beter dan de Bratz."

Oorlog tussen Barbie en de Bratz of niet, Adimex heeft beide licenties in het assortiment genomen. Het bedrijf brengt cosmetica- en badproducten uit onder beide namen en heeft daarmee geen enkel probleem. Van Barbie zijn er onder meer haarelastiekjes en lippenglans. Van de Bratz hebben ze onder andere badschuim en mascara. "We willen een zo breed mogelijk aanbod voor verschillende leeftijdscategorieën", verklaart Inge Vlassenroot, marketingverantwoordelijke bij Adimex. "Barbie is voor ons een evergreen. De Bratz zijn wat we noemen hot. De doelgroep van Barbie is bovendien iets jonger dan die van de Bratz. Wij geloven in het succes van de twee merken. Anders hadden we die licenties nooit gekocht. Volgens ons kunnen Barbie en de Bratz elkaar goed aanvullen."