Direct naar artikelinhoud

250 kilo vervoeren? Pak de fiets

Een elektrische fiets duf en voor gepensioneerden? Koerierdiensten, steden en bedrijven denken daar anders over. De cargofiets wint meer en meer aan terrein als het transportmiddel voor vrachten op korte afstand.

Een vergadering met een externe partner, een snel bezoek aan een andere stadsdienst, het dringend overbrengen van dossiers: in Kortrijk neemt het stadspersoneel daarvoor doorgaans geen auto meer, maar wel een elektrische fiets.

"Enkele jaren geleden hadden we een nieuwe poolwagen nodig. We dachten aan een hybride model, tot iemand opperde om wat elektrische fietsen aan te schaffen", vertelt schepen voor Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). "We zijn begonnen met zeven gewone elektrische fietsen en één cargofiets om groter materiaal te vervoeren. Omdat die zo populair waren, kwamen daar niet veel later nog zeven elektrische fietsen bij en ook twee elektrisch aangedreven fietskarren voor wie wat veel dossiers mee te nemen heeft."

Tot groot plezier van de stad zelf, want het past volledig in de klimaatdoelstellingen en de ambitie om van Kortrijk een fietsstad te maken. "Alles wat niet met de wagen moet, is pure winst voor ons", zegt Weydts. Binnenkort wordt het fietspark mogelijk nog verder uitgebreid met meerdere cargo-exemplaren. De stad Kortrijk voert daarover alvast gesprekken met The Opportunity Factory, een Gents bedrijf dat volgende week in de buurt van de Ford-site in Genk start met de productie van geavanceerde elektrische cargofietsen die tot 250 kilogram of een inhoud van 2 kubieke meter kunnen vervoeren. "Dat opent geweldig veel perspectieven, niet alleen voor onze stadsdiensten maar ook voor de Kortrijkse bedrijven. We kunnen hen niks opleggen, maar we willen wel het goede voorbeeld geven."

Stille revolutie

Kortrijk staat hierin niet alleen. Verschillende steden zijn op zoek naar duurzamere transportmiddelen en die voortrekkersrol is precies waar The Opportunity Factory op rekent. Het warm water hebben ze met hun cargofiets Tortuga niet uitgevonden. Andere modellen bestaan al langer en worden gretig gebruikt door de boomende duurzame koerierdiensten Bubble Post en City Depot en door gevestigde waarden als DHL en GLS.

Maar het Gentse bedrijf maakt zich sterk een verbeterde versie te ontwikkelen. "Onze cargofiets is robuuster dan de meeste andere, waardoor hij veel minder snel slijtage zal vertonen. Tegelijk is ze wendbaarder en gaat ze meehangen in bochten zonder te kantelen", legt Dirk Verhaeghe, co-oprichter van The Opportunity Factory uit. De eerste tien exemplaren van de Tortuga (12.000 euro zonder btw) moeten over een goede maand al van de band rollen.

De populariteit van de fietscamionette verbaast mobiliteitsexpert Kris Peeters geenszins. De tijd dat dergelijke vervoermiddelen enkel de dada waren van eenzame idealisten is al lang voorbij. "De elektrische fiets is bezig aan een stille revolutie. In Nederland is 15 procent van alle fietsen elektrisch, hier ligt dat in dezelfde lijn. Het imago dat zo'n fiets voor oudjes is, maakt stilaan plaats voor de mogelijkheden die zo'n e-bike biedt. Bedrijven hebben heel goed door dat daar een grote winstkans ligt."

Die winstkans zit hem met name in de 'last mile'. Het laatste stukje van een transporttraject is vaak het duurste, omdat een vrachtwagen daarvoor een stadscentrum in moet manoeuvreren en tijd verliest door files, kleine straatjes en een gebrek aan parkeerplaatsen. "Laat die vrachtwagens hun goederen afzetten aan de rand van de stad, schakel wat cargofietsen in en die zijn eens zo snel ter plaatse. Bovendien kunnen die meermaals per dag heen en weer rijden, als dat moet, en niet slechts één of twee keer per week zoals met een vrachtwagen vaak het geval is", weet Peeters.

Hij voorspelt de cargofiets dan ook een mooie toekomst. "Het matcht met heel wat andere evoluties. Denk aan de klimaatinspanningen, de gevoeligheid voor fijn stof, de verkeerscongestie, enzovoort. In het buitenland boomt het transport per fiets al serieus, er is geen enkele reden waarom dat hier niet de gelijkaardige richting zal uitgaan."

De vooruitgang is er overigens niet alleen voor professionele gebruikers. Vorig jaar bracht The Opportunity Factory al als een van de eerste wereldwijd elektrische fietskarren op de markt. Voor 899 euro koppelt u zo een aanhangwagentje aan uw eigen stalen ros en kunt u rustig kilometers malen met een vracht tot 30 kilogram. En dat zonder dat u het gewicht aan uw staart voelt.