Direct naar artikelinhoud

'Vervang lege treinen door bussen'

Niet-rendabele treinen schrappen en vervangen door bussen. Zo wil minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) besparen op het budget van de NMBS. Haar plannen botsen op hevige kritiek bij De Lijn.

"Als lijnen niet rendabel zijn, dan moeten we die vervangen door busdiensten", zegt Galant in een interview in deze krant. De minister zet zo de eerste stap in de aangekondigde besparing van 663 miljoen euro bij de NMBS. Het gaat om treinen die te weinig reizigers vervoeren om hun eigen kosten te dekken, omdat ze in landelijke gebieden of op ongebruikelijke tijdstippen rijden.

"Ik ga niet in het wilde weg schrappen. Maar als een treindienst te duur is, dan kunnen we die onmogelijk blijven voorzien. In dat geval moeten we op zoek naar iets anders", zegt Galant, die een deel van haar bevoegdheden heeft afgestaan omdat ze volgens de Europese regels gespreid moeten worden over meerdere ministers.

Ze maakt zich sterk dat de regionale vervoersmaatschappijen, zoals De Lijn en de MIVB, afgeschafte treindiensten kunnen opvangen. In het regeerakkoord staat dat zij meer moeten samenwerken met de NMBS. "Ik wil die samenwerking coördineren", stelt Galant. Bovendien gaat ze daarmee in op een vraag van infrastructuurbeheerder Infrabel om landelijke Waalse lijnen te sluiten.

Het plan stuit op hevig verzet bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Die moet zelf al 34 miljoen euro besparen. "Wij vinden de mobiliteit van de Vlaming belangrijk. Daarvoor willen we ook samenwerken met de NMBS. Maar wij moeten de financiële situatie van andere maatschappijen niet verbeteren", zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. "Als lijnen niet rendabel zijn voor de NMBS, waarom zou De Lijn er dan aan beginnen?"

Volgens spoorkenner Herman Welter stort Galant de NMBS in een duister avontuur. "Als winst een voorwaarde is, dan houd je alleen spitstreinen over. Waar is deze minister dan mee bezig? In plaats van lege treinen af te schaffen, zou Galant zich moeten afvragen waarom ze leeg zijn. Het antwoord ligt bij de slechte aansluitingen, het lage comfort en de schaarse bediening."

In de nieuwe dienstregeling van de NMBS, die op 14 december ingaat, zijn al enkele treinen geschrapt. Omdat dat veel kritiek losweekte, besloot CEO Jo Cornu om toch een aantal lijnen te redden. Alleen die maatregel kost de NMBS jaarlijks 8 miljoen euro, of 5.500 euro per reiziger. Toch is het aanbod lang niet de grootste kost van de spoorwegmaatschappij. Ruim 70 procent van het budget gaat naar haar personeel.

4-5