Direct naar artikelinhoud

Helft scholen krijgt slecht rapport

Amper een op de twee scholen kreeg het voorbije schooljaar meteen een goed rapport van de inspectie. Vooral in het secundair hapert het: bij zeven op de tien onderwijsinstellingen zijn er opmerkingen. 'En dat ligt niet aan een strengere inspectie', zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene.

"Steeds minder scholen komen zonder opmerkingen door de inspectie", stelt Lieven Viaene vast, topman van de Vlaamse onderwijsinspectie. Dat blijkt uit de 'Onderwijsspiegel 2015', een verslag met de resultaten van de 477 scholen die in het schooljaar 2013-2014 de inspectie over de vloer kregen. Van de secundaire scholen raakt maar 31 procent er meteen met vlag en wimpel door. Dat is 8 procent minder dan in het schooljaar 2011-2012. Drie middelbare scholen kregen vorig schooljaar zelfs een regelrechte buis.

"In deze cijfers zitten wel de resultaten van de Brusselse scholen opgenomen, die het een pak slechter doen. Amper een op de vijf voldoet daar meteen. Maar ook als we die buiten beschouwing laten, zien we een stijgende trend", merkt Viaene op. "Nochtans inspecteren we niet strenger dan de schooljaren voordien. We merken wel dat veel scholen zich klaarmaken voor ons bezoek en het daarna wat laten hangen. Als ze opmerkingen krijgen, spannen ze zich meer in om werk te maken van een aantal aandachtspuntjes. En dat werkt: 97 procent slaagt er uiteindelijk in die tekorten weg te werken."

Vooral aan de vakken schort er wat in het secundair: in de eerste graad voldoet 46 procent niet. In het beroeps- en het kunstsecundair haalt meer dan de helft de lat niet. De problemen zitten vooral bij de algemene vakken. Zo vertonen leerlingen nogal eens onvoldoende kennis na het vak PAV (project algemene vakken) in het bso. Al helemaal dramatisch is het met die algemene vorming in het stelsel werken en leren, bij Syntra en het deeltijds beroepsonderwijs. Daar is geen enkele geïnspecteerde school er van de eerste keer door.

In het basisonderwijs, waar zes op de tien geïnspecteerde scholen meteen slaagt, zijn vooral wereldoriëntatie, muzische vorming, lichamelijke opvoeding en ICT zorgenkindjes. "Zo zien we bij wereldoriëntatie dat er vaak geen techniek aan bod komt, zoals hefbomen of de wet van Ohm", weet Viaene.

Maar ook de schoolinfrastructuur is her en der aan verbetering toe, staat te lezen in het rapport. "Zeker in het deeltijds beroepsonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het buitengewoon secundair laat die te wensen over", vertelt de inspecteur-generaal. "Zo verwacht je bij scholen die opleiden tot keukenhulp toch iets van infrastructuur die enigszins op een keuken lijkt." De inspectie krijgt ook heel wat meldingen binnen van ouders die zich zorgen maken over de bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne van de school van hun kind.

Toekenning subsidies herzien

En dan is er nog het capaciteitsprobleem. Daar wil Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) anders omspringen met de budgetten waar scholen een beroep op kunnen doen om snel te bouwen. "Van alle middelen die sinds 2010 zijn toegekend, zien we dat bijna de helft nog niet is opgestart", zegt Crevits. "Zeer betreurenswaardig want overal in Vlaanderen zijn er echt grote capaciteitstekorten waardoor kindjes geen plaats hebben."

Crevits gaat onderzoeken waarom er in sommige dossiers geen schot zit. Ze wil die subsidies in de toekomst ook enkel nog toewijzen aan scholen die meteen aan het bouwen kunnen slaan. Dat moet vermijden dat budgetten al te lang op een rekening geparkeerd staan.