Direct naar artikelinhoud

Zwicht Spotify straks voor supersterren?

Als je niet betaalt voor Spotify, zul je er straks de topreleases misschien moeten missen. Grote namen willen al langer dat hun werk niet gratis te beluisteren is. Het lijkt erop dat de muziekstreamer nu een compromis wil sluiten.

Spotify betaalt nu een bedrag voor elk gestreamd nummer aan de platenfirma's, maar zou daar graag een lager en vast tarief voor afspreken. Hoewel die onderhandelingen volledig in het slop leken te zitten, meldt The Financial Timesdat een akkoord toch mogelijk is.

De platenfirma's zouden bereid zijn de prijs die Spotify voor de auteursrechten betaalt, te laten zakken. In ruil geeft het bedrijf zijn stokpaardje, het freemium-model, deels op. Daarbij kunnen gebruikers gratis naar muziek (en een beetje reclame) luisteren.

In de toekomst zouden dus enkel betalende leden meteen nieuwe albums van sterren als Ed Sheeran en Taylor Swift kunnen beluisteren. Die laatste boycot Spotify trouwens nog steeds, omdat ze vindt dat haar artistiek werk niet dient om businessmodellen op uit te testen. Ook Adele gooit haar albums pas later op de streamingdienst, om eerst te kunnen verdienen aan de verkoop van fysieke cd's.

Platenmaatschappijen pleiten al langer voor een systeem waarin nieuwe albums voor een bepaalde periode enkel voor betalende luisteraars toegankelijk zijn. De oprichters van Spotify zijn van oordeel dat hun freemium-model net de ideale manier is om fans te verleiden voor muziek te betalen. Maar dat lijken ze nu voor de allernieuwste muziek los te laten. Naar schatting zouden zo'n 200 miljoen gebruikers gratis streamen.

Scoren op de beurs

Spotify bewijst het laatste jaar dat steeds meer gebruikers bereid zijn om 10 euro per maand te betalen voor oneindige toegang tot muziek.

Nog geen jaar geleden betaalden 30 miljoen muziekliefhebbers voor een abonnement op de streamingdienst. Begin deze maand tweette het bedrijf nog dat het zijn 50 miljoen betalende gebruikers wil bedanken.

Die sterke groei aan betalende gebruikers betekent voor Spotify nog geen waterdicht businessplan. En dat heeft het bedrijf nodig om investeerders te overtuigen als ze succesvol willen zijn op de beurs. Hoewel de dienst in 2015 een omzet draaide van 1,94 miljard euro, noteerde het ook een nettoverlies van 173 miljoen euro.

Specialisten zijn het eens: als Spotify de onderhandelingen succesvol afrondt, staat niets een beursgang nog in de weg. Dankzij hun minderheidsaandelen in Spotify kunnen ook de grote platenmaatschappijen daaraan verdienen.