Direct naar artikelinhoud

Ringland slaat terug na slecht rapport

Het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding zal de files rond Antwerpen niet oplossen. Dat zegt Ringland naar aanleiding van de kritiek op zijn verkeersmodel. 'Willen ze echt dat er 60 procent meer vrachtwagens over de ring rijden? Wij niet.'

"Ik vind het jammer dat Ringland niet naar waarde wordt geschat", zegt Peter Vermeulen, de drijvende kracht achter het burgercollectief voor de overkapping van de Antwerpse ring. Hij reageert voor het eerst op de kritiek uit het milieueffectenrapport (MER) over de ring. Daaruit blijkt onder meer dat Ringland langere files en sluipverkeer zou veroorzaken (DM 7/9).

Ringland verwerpt die conclusie nu volledig. Deze week doorploegden Vermeulen en de wetenschappers achter Ringland meer dan 300 pagina's van het MER. Zij komen tot de vaststelling dat het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML) verkeerd te werk is gegaan, waardoor Ringland al bij voorbaat werd afgeschreven.

Toename autoverkeer

Grootste pijnpunt is de grote toename van het autoverkeer. Het 'Masterplan Antwerpen' van de stad streeft tegen 2020 naar een 'modal split' van 50/50. Dat betekent dat maximaal de helft van alle verplaatsingen met de auto wordt afgelegd, de andere helft te voet, met de fiets of via het openbaar vervoer. Maar in de studie wordt die doelstelling absoluut niet gehaald. Daar gaat men uit van 70 procent autoverkeer.

Concreet zou het vrachtverkeer op de ring met 60 procent toenemen. Het autoverkeer in de stad gaat met 20 procent omhoog. "Als de overheid die plannen niet stevig aanpast, wacht ons een blijvend verkeersinfarct", waarschuwt Vermeulen. In vooruitstrevende Europese steden zoals Kopenhagen of Freiburg is het autoverkeer al teruggedrongen tot 30 procent.

Tweede probleem is het tracé voor de Antwerpse Ring. De Vlaamse regering wil de Antwerpse ring rond maken via het zogenaamde BAM-tracé, een stuk autostrade net boven Antwerpen. Maar Ringland wil die autostrade verder verschuiven naar het noorden, zodat het goederenverkeer van de Antwerpse haven niet in de buurt hoeft te komen van de stad. Het zogenaamde 'Haventracé'.

Vreemd genoeg wordt Ringland in deze studie enkel in combinatie met het BAM-tracé van de regering onderzocht. Absurd, vinden ze bij Ringland. "Als dit rapport iets aantoont, dan is het dat het tracé van de Vlaamse regering de verkeersproblemen in Antwerpen niet oplost. De files blijven even lang. Ironisch genoeg is dat de conclusie van deze studie. Niet wij, maar wel de regering zit met een groot probleem."

Met deze stellingenoorlog lijkt de oplossing voor de Antwerpse ring verder weg dan ooit. Vermeulen spreekt van een "aanslag op het vertrouwen" en de "terugkeer van de oude politieke cultuur". Gisteren organiseerde hij een inderhaast bijeengeroepen infoavond om de achterban te sussen.

De kritiek heeft het zelfvertrouwen van Ringland niet aangetast. Wel zorgt het voor een herwonnen activisme. Samen met de actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos verzamelde Ringland al 32.000 handtekeningen voor een nieuwe volksraadpleging in Antwerpen. Voorlopig is dat enkel een stok achter de deur, maar de actiegroepen zijn naar verluidt niet bang om die te gebruiken. "Wij zijn meer dan ooit springlevend", aldus Vermeulen.

De verharding in de dialoog is een tegenslag voor Alexander D'Hooghe, de bemiddelaar die deze zomer een doorbraak forceerde door alle partijen rond de tafel te brengen. Of hij de situatie kan rechttrekken, zal morgen blijken. Dan kijken alle partijen elkaar voor het eerst sinds lang weer in de ogen.