Direct naar artikelinhoud

302 banen in gevaar bij Blokker België

Een dalende verkoop en oplopende verliezen dwingen Blokker één op de drie filialen in ons land te sluiten. Daardoor komen 302 banen in gevaar. 'Elke keten uit de vorige eeuw, van voor de opkomst van het internet, heeft te veel winkels', zegt retailexpert Jorg Snoeck.

Een stel handdoeken is goedkoper bij Action, en naar een strijkijzer zoeken we al vlug in de webwinkel van Coolblue. Het hoeft dus niet te verbazen dat de Nederlandse keten Blokker - ooit dé referentie in betaalbare huishoudartikelen - steeds minder klanten over de vloer krijgt.

De keten zag zijn omzet de voorbije vijf jaar met liefst een vijfde kelderen, tot nog 115 miljoen euro vorig jaar. De verliezen stapelden zich intussen op tot 17 à 20 miljoen euro. Tegen volgend jaar zou dat kunnen oplopen tot 25 miljoen.

Opfrisbeurt

"Niets doen was dus geen optie", legt de Belgische topman Bernd Bosch de pijnlijke beslissing uit om in ons land 69 van de 190 Blokker-winkels te sluiten. Liefst 302 van de 900 Belgische werknemers dreigen daardoor hun job te verliezen. Dat is de zware opoffering die de Nederlandse winkelketen maakt, in de hoop de 121 filialen die wel nog rendabel zijn of op een goede locatie liggen nog van de ondergang te redden.

Het recept voor 'Blokker 2.0': meer inzetten op online, alle resterende filialen voor het eind van het jaar een opfrisbeurt geven en productcategorieën die klanten het meest aanspreken - koken en bakken, badkamer en wellness en sfeer - sterker naar voren schuiven.

De pijnpunten van Blokker zijn niet nieuw. Enerzijds is er de bikkelharde concurrentie, omdat steeds meer retailers hetzelfde soort producten aanbieden. Een speler als Action weet dat bovendien voor veel scherpere prijzen te doen. "Elke winkelier moet vandaag in de spiegel durven te kijken en zich afvragen welke toegevoegde waarde hij nog biedt voor de klant", zegt retailexpert Gino Van Ossel.

Blokker is daarmee erg maar nog niet té laat, als het nu inzet op beleving. "Ga voor een soort IKEA zonder meubels. Geef klanten in je winkels een plek waar ze zo'n strijkijzer of stofzuiger mogen uitproberen, terwijl ze online uit een ruimer assortiment kunnen kiezen. Een afwisselend aanbod maakt het bovendien plezanter om naar de winkel te komen."

Kaas van het brood

Daar komt nog bovenop dat de moderne consument wil shoppen waar en wanneer hij dat wil. Lees: wie geen webwinkel heeft, komt in de problemen. "Dat Blokker pas twee jaar geleden zijn webwinkel lanceerde, zegt genoeg. Stofzuigerzakken en staafmixers zijn precies de producten die je ook online kunt kopen. Blokker liet zich in België de kaas van het brood eten door Bol.com, Coolblue en zelfs Collishop", aldus Van Ossel.

Toch was het volgens retailexperts onvermijdelijk dat het winkelnetwerk afgebouwd zou worden. "Elke keten uit de vorige eeuw, van voor de opkomst van het internet, heeft te veel filialen", beaamt Jorg Snoeck. Hij verwacht dan ook dat er nog winkelsluitingen zullen volgen. "Veel ketens zijn nog niet klaar voor de nieuwe consument. Kijk eens rond in de winkelstraat: elke vestiging zonder online-kiosk hinkt achterop. Ik schatte het teveel aan fysieke winkels eerder op 30.000, maar nu lijkt me dat zelfs nog weinig."

Blokker startte intussen de procedure-Renault op. Vanaf 14 februari zit de directie drie dinsdagen aan tafel met de vakbonden, om de toekomst van het personeel te bespreken. "Het doel is om het aantal ontslagen zoveel mogelijk te beperken, eventueel via SWT (brugpensioen, red.)", reageert Marc Jacobs van de christelijke vakbond.

Vicepremier en minister van Werk Kris Peeters (CD&V) noemde de ontslagronde bij Blokker gisteren "dramatisch nieuws". Hij zit vrijdagmiddag samen met de topman van Blokker, om meer tekst en uitleg te vragen.