Direct naar artikelinhoud

'Snelle bouwvergunning' loopt weer vertraging op

Wie bouwt, zal vanaf 23 februari nog niet in elke gemeente een omgevingsvergunning kunnen aanvragen. De combinatie van bouw- en milieuvergunning die digitaal wordt verwerkt, loopt alweer vertraging op. 'De minister heeft het dossier niet goed in de hand.'

Het is zonder twijfel een van de grootste hervormingen in de ruimtelijke ordening. De invoering van de digitale omgevingsvergunning moet bouwdossiers vooral sneller, goedkoper en eenvoudiger laten verlopen. Nu moet wie bouwt een bouw- én een milieuvergunning aanvragen. Die laten vaak lang op zich wachten. Met de digitale omgevingsvergunning gebeurt de aanvraag in één klap en volledig digitaal. Nog een belangrijke verandering: door de hervorming wordt een milieuvergunning ook permanent. Tot nu toe stond er nog een vervaldatum op.

De hervorming werd eind 2015 goedgekeurd, na jaren van politiek gebakkelei. Eerst lag de deadline op eind 2016, daarna werd die naar 23 februari verplaatst. Maar ook die datum zal niet gehaald worden. Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) legt vandaag op de ministerraad een conceptnota voor waarin ze pleit voor een getrapte invoering. Want niet alle gemeenten zijn er klaar voor, klinkt het. En dan is het beter om de gemeenten die dat nodig hebben ook wat meer tijd te geven voor de digitalisering. De nieuwe deadline wordt 1 juni.

Kat-en-muisspel

Maar er is meer aan de hand. In de commissie Leefmilieu verwees de minister zelf al naar "een kat-en-muisspelletje" tussen IT-diensten dat aan de basis ligt van de vertraging. Enerzijds is er het externe bedrijf dat op vraag van de Vlaamse overheid het digitale raamwerk moet uitwerken en anderzijds zijn er de IT-leveranciers van de gemeenten die moeten helpen het systeem te implementeren. De laatsten klagen al sinds september dat ze van de eersten te laat informatie krijgen. In de commissie verzekerde Schauvliege dat ze in oktober zelf het initiatief heeft genomen om iedereen persoonlijk bij elkaar te roepen.

Maar uit een brief aan de minister die De Morgen in handen kreeg, blijkt dat er meer aan de hand is. In de brief van 21 december klagen de vier IT-leveranciers van de gemeenten aan dat een aantal afspraken met het kabinet niet zijn nagekomen. Zo is gevraagde documentatie niet doorgestuurd en zijn er een aantal vergaderingen zonder overleg en zonder verduidelijking geannuleerd. "Vandaag is het voor ons als leveranciers nog steeds onduidelijk hoe het voort moet", schrijven de vier leveranciers.

'Bijzonder jammer'

Die duidelijkheid is er ondertussen wel, stelt het kabinet-Schauvliege in een reactie. Het kabinet benadrukt dat het enkel maar om wat gekibbel tussen leveranciers gaat. Maar toch roept de houding van de minister vragen op. Moet een minister niet ingrijpen als gekibbel een belangrijk dossier dreigt te verlammen? "Ja, een mens zou toch denken dat zo'n erg belangrijke hervorming goed voorbereid is en dat de minister haar boel op orde heeft. Niet dus", stelt parlementslid Bruno Tobback (sp.a) laconiek, die het dossier op de voet volgt.

De vertraging is bijzonder jammer, vindt Tobback. "De ongerustheid bij gemeenten is groot. Ik hoor verhalen van gemeenten die scanners aan het kopen zijn om de aanvragen die ingediend worden op papier te kunnen verwerken."

Ook vanuit de meerderheid komen er kritische vragen. "Wat met al die gebruikers?", vraagt Alex Ronse, parlementslid voor N-VA. "De investeerders, ondernemers, bouwheren, die hebben uitgekeken naar 23 februari en die ook hun project in functie van die datum hebben opgesteld? Ik vraag me af wat de impact voor hen zal zijn."

Ronse gaat ook nog een stap verder en vraagt minister Schauvliege om een voortgangsrapportage in te voeren. "Dan kunnen wij de evolutie volgen, zodat we zeker zijn dat in juni het systeem echt in werking kan treden."