Direct naar artikelinhoud

PlayStation 2 wordt centrum van Sony's internetstrategie

Op termijn moet console ook muziek en films in de huiskamer brengen

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Elektronicagigant Sony lijkt stilaan van plan om via zijn succesvolle spelconsole PlayStation 2 ook andere content dan alleen videospelletjes te slijten. Op termijn, zo denkt Sony, moet de console ook muziek en films in de huiskamer brengen, via een breedbandinternetkanaal.

Al van bij de lancering van zijn PlayStation 2-console, begin 2000, hield Sony een plan in het achterhoofd om het toestel later uit te bouwen tot een volwaardige huiscomputer. Het concept was simpel, en beantwoordde aan de rudimentairste ergonomische logica: een producent die een entertainmentcomputer maakt, moet die in de huiskamer zien te krijgen, de plaats in het huis die eerder met rust wordt geassocieerd dan met werk. Dus zou er op termijn ook allerhande toebehoren worden geproduceerd, zoals een toetsenbord, een harde schijf en een modem, zodat PlayStation 2 met wat goede wil kan worden uitgebouwd.

Aanvankelijk focuste het bedrijf uiteraard zijn inspanningen op het game-element. Nu de PlayStation 2 het op het thuisterrein, als gameconsole, stukken beter blijft doen dan zijn rivalen - Microsofts XBox en Nintendo's Gamecube samen halen slechts een schijntje van Sony's inmiddels al 40 miljoen wereldwijd verkochte exemplaren - lijkt Sony stilaan naar een volgende stap in de evolutie van zijn console te willen laveren.

Twee positieve ervaringen lijken Sony daar naartoe te drijven: er is de sterke verkoop van de internetkits die enkele maanden geleden werden gelanceerd (voor de prijs van ongeveer 40 euro), en die volgens Sony ondertussen de kaap van de 500.000 exemplaren moet hebben gerond, en er is het door Sony gelanceerde multispelergame EverQuest op de pc, dat inmiddels al meer dan 400.000 abonnees telt. "EverQuest heeft duidelijk bewezen dat een internetonderneming kan werken", zei algemeen directeur Howard Stringer van de Amerikaanse poot van Sony onlangs tijdens een rondetafelgesprek met journalisten.

Er is dus ruimte om op termijn meer te doen met het internet dan alleen maar spelers van videospelletjes wereldwijd met elkaar te verbinden, denkt Sony. Het bedrijf is er steeds duidelijker van overtuigd dat het via het internet ook zijn andere troeven beter zal kunnen uitspelen, waaronder zijn platenmaatschappij Sony Music (die onder meer Jennifer Lopez, Bruce Springsteen en System of a Down onder contract heeft) en zijn filmstudio Sony Pictures (die het afgelopen jaar onder meer het monstersucces Spider-Man uitbracht). Het bedrijf heeft een enorme aanbod aan muziek, films en televisieprogramma's, dat het via deze alternatieve weg naar de consument wil brengen. Het succes van EverQuest heeft aangetoond dat het kan, en de PlayStation 2-console lijkt praktisch gezien het medium te zijn waarlangs het bedrijf zijn internetstrategie vorm wil geven.

De vrij grote kern aan EverQuest-spelers bewijst volgens Stringer ook dat er wel degelijk interesse is voor on-demand-diensten. "Er heerst bij de consument nog steeds de perceptie dat er een verschil is tussen technologie en inhoud", zegt Stringer. "Maar dat is aan het veranderen. In het verleden hebben onze muziek- en filmactiviteiten altijd in de schaduw gewerkt van onze elektronicadivisie, maar sinds de release van Spider-Man worden we stilaan als een leverancier van entertainment gezien, in de breedst mogelijke zin. Dat is ook waar we naartoe willen."

In ieder geval is Sony zijn volledige bedrijfsstrategie in die richting aan het uitbouwen. In de toekomst zal Sony nog drie hoofdactiviteiten hebben: content (waaronder dus onder meer de film- en muziekinspanningen), games, en wat het bedrijf zelf 'gateways' noemt: toestellen die de consument op dat nog uit te bouwen breedbandnetwerk moeten brengen, en waarvan de PlayStation 2 voorlopig het voortouw moet trekken.

Dat er nog wat werk aan de winkel is, behoeft volgens operationeel directeur Kunitake Ando geen betoog: er moeten bijvoorbeeld synergieën worden opgestart met breedbandproviders om het Sony-netwerk aan de man te brengen, wat zowel in de Verenigde Staten als in Japan behoorlijk begint te lukken, maar in het zeer versnipperde Europese internetlandschap een stuk lastiger is. Bovendien is de PlayStation 2 in zijn huidige vorm niet in staat om de beoogde video-on-demand-functies uit te voeren: daarvoor is een harde schijf nodig, die pas in de loop van 2003 op de Europese markt voorhanden zal zijn.