"Brecher" (1936)

Duitse bondskanselier Angela Merkel verwijdert 2 "nazi-schilderijen" van Emil Nolde uit haar kantoor 

In Berlijn doet bondskanselier Angela Merkel afstand van 2 schilderijen van Emil Nolde die in haar kantoor hangen. Dat melden Duitse media op basis van haar woordvoerder. Nieuwe inzichten over de nazisympathieën van de kunstenaar spelen naar verluidt een grote rol.

"Brecher" ("Golven") en "Blumengarten" ("Bloementuin"): sinds lang hangen deze twee schilderijen van Emil Nolde (1867-1956) in het kantoor van de bondskanselier van Duitsland. Angela Merkel geeft ze nu terug aan de Stiftung Preußischer Kulturbesitz (Stichting Pruisisch Cultureel Erfgoed), de officiële eigenaar van de werken.

Aanleiding is een nieuwe tentoonstelling over Nolde die binnenkort de deuren opent in het Hamburger Bahnhof in Berlijn. De Stichting had Merkel hiervoor gevraagd om "Brecher" (zie afbeelding bovenaan) terug te geven zodat ze het schilderij in de collectie kan opnemen. Vandaag blijkt dat de bondskanselier graag op dit verzoek ingaat en in één beweging ook "Blumengarten" teruggeeft.

Entartete Kunst

De beslissing van Merkel heeft naar verluidt veel te maken met nieuwe inzichten over de nazisympathieën van Nolde. Hoewel het regime van Adolf Hitler zijn oeuvre uiteindelijk als zogenoemde Entartete Kunst (ontaarde of gedegenereerde kunst) ging beschouwen, was Nolde wel degelijk lid van de NSDAP (de partij van de nazi's) en stak hij zijn bewondering voor de Führer niet onder stoelen of banken.

De tentoonstelling over Nolde draagt dan ook niet voor niets de titel "Emil Nolde - Eine Deutsche Legende. Der Künstler im Nationalsozialismus" ("Emil Nolde - Een Duitse legende. De kunstenaar in het nationaalsocialisme") en laat een nieuw licht schijnen op de sympathieën en de fascinatie van de kunstenaar voor de nazi's.

De beslissing van Merkel betekent niet dat de muren van haar kantoor leeg achterblijven want de Stichting biedt haar meteen 2 andere schilderijen in ruil aan. Het gaat om "Haus unter Bäumen" ("Huis onder bomen") en "Häuser am Kanal" ("Huizen aan het kanaal") van Karl Schmidt-Rottluff (1884-1976).

Meest gelezen