Direct naar artikelinhoud

Borderline op de bühne

Grenzen verleggen: Opera Ballet Vlaanderen wil het komend seizoen zowel op als naast het podium doen. Met 'Borderline' als thema wordt de veelbesproken fusie van de twee cultuurhuizen opgevat als verrijking in plaats van beperking, en blaast artistiek leider Sidi Larbi Cherkaoui het doodverklaarde Ballet nieuw leven.

Waar vroeger miljoenen mensen op de boot stapten in de hoop aan de andere kant van de oceaan een beter leven te vinden, wordt nu het seizoensprogramma 2016-2017 van Opera Ballet Vlaanderen voorgesteld. De symbolische locatie van het Red Star Line Museum in Antwerpen moet het nieuwe seizoensthema onderstrepen: Borderline.

Wereldwijd zijn grenzen vandaag een onderwerp van verhitte discussies. "Maar het discours focust vooral op het trekken ervan", stelt de Belgisch-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, die nu voor het eerst een seizoensprogramma heeft samengesteld als artistiek directeur van Ballet Vlaanderen. "Terwijl wij veel meer op elkaar lijken dan we denken. Grenzen bestaan meestal enkel in ons hoofd, in de complexe wereld van vandaag is alles met elkaar verbonden. Wat in Syrië of Calais gebeurt, heeft ook invloed op ons."

Maar voor Opera Ballet Vlaanderen is borderline geen puur symbolisch thema. De geprogrammeerde voorstellingen zullen ook letterlijk grenzen overschrijden; die tussen heden en verleden, klassiek en hedendaags, en verschillende kunstvormen.

Op het podium zullen opera en ballet meer dan eens in elkaar overvloeien, af en toe zelfs met een streepje theater bij. Zoals in de nieuwe operaproductie Infinite Now van Chaya Czernowin in de regie van Luk Perceval. "Nieuwe opera, meer muzikaal landschap dan dramatisch verhaal", noemt Aviel Cahn, artistiek directeur van Opera Vlaanderen, deze voorstelling over de Eerste Wereldoorlog.

Dmitri Jurowski is chef-dirigent af - "een puur artistieke beslissing, geen politieke", benadrukt Cahn - om zo telkens met een nieuwe dirigent en dus nieuwe invloeden aan de slag te gaan. Verder zullen ook uitwisselingen tussen het orkest, de koorleden en dansers vaker voorkomen.

Bij Ballet Vlaanderen staan, op De notenkraker na, allemaal moderne producties op het programma. Naast Larbi's eigen choreografieën zal ook werk van avant-gardetoppers als Pina Bausch en Merce Cunningham te zien zijn.

Protest tegen Cherkaoui

Bij Cherkaouis aanstelling vorig jaar klonk aanvankelijk nog protest van de meer behoudsgezinde stemmen bij het Ballet; zij vreesden dat het hedendaagse repertoire van Cherkaoui voor een te grote stijlbreuk zou zorgen. Maar die plooien zijn nu glad gestreken, meent algemeen directeur Opera Ballet Vlaanderen Lena De Meeleer.

"De nieuwe invulling die Sidi aan Ballet Vlaanderen geeft, slaat aan bij het publiek. De choreografieën die hij vorig seizoen al deed voor Fall en Ravel waren een groot succes. We kunnen ons internationaal onderscheiden met unieke, eigen stukken, niet met de zoveelste opvoering van Het zwanenmeer."

Voor die nieuwe repertoirestukken koos Cherkaoui bewust voor choreografen die net zoals hij gemixte roots hebben: de Amerikaans-Tunesische Jonah Bokaer, de Belgisch-Colombiaanse Annabelle Lopez Ochoa, en de Brits-Bengaalse Akram Khan.

"Ik wil mijn positie gebruiken om te tonen dat het wij-zij-denken niet strookt met de realiteit waarin we leven", legt Cherkaoui uit. "De Arabische namen waar de kranten mee vol staan, zijn allemaal terroristen, terwijl er evengoed veel dokters, rechters of kunstenaars van Arabische origine bestaan. Criminaliteit en radicalisme heeft niets te maken met je achtergrond. Ik heb dezelfde opvoeding gehad als veel jihadi's, maar in plaats van naar Syrië te trekken maak ik kunst, ben ik veganistisch én homo."