Direct naar artikelinhoud

'Mentaal zal ik me helemaal bevrijd voelen'

Joël Smets is er nog steeds niet uit wat hij volgend jaar precies zal doen. Eén ding staat vast, hij rijdt in de categorie boven 500cc, maar heeft ook plannen om dat te combineren met de nieuwe Motocross GP-klasse, waarin toppers als Everts, Pichon en Bervoets aantreden. In afwachting van meer duidelijkheid staat de Kempenaar morgen aan de prestart van de rallyraid Parijs-Dakar, waar hij plaatsneemt naast Jackie Loomans.

Balen

Eigen berichtgeving

Freddy Carremans

De motorcross onderging de laatste jaren al enkele grondige veranderingen, zo wordt er slechts één manche per wedstrijd gereden, en ook volgend seizoen wordt er verder gesleuteld aan het concept. De traditionele indeling van de categorieën naar de cilinderinhoud, 125, 250 en 500 cc, verdwijnt, want er wordt ook rekening gehouden met de verbrandingswijze: tweetakt of viertakt. Zo rijden volgend jaar in de lichtste klasse de 125 cc-motoren samen met de 250 cc-viertaktmotoren. Daarnaast is er een klasse met de 250 cc-tweetaktmotoren samen met de 450 cc-viertaktmotoren, de koninginnenklasse, die meteen Motocross GP is gedoopt. De zwaarste klasse ten slotte is voor alle motoren die zwaarder zijn dan die van de Motocross GP.

Joël Smets rijdt al zowat zijn hele loopbaan op 500 cc-motoren. Gezien zijn successen uit het verleden wil zijn team KTM, waar hij nog een jaar onder contract ligt, hem dan ook in de zwaarste klasse zien rijden. Maar de viervoudige wereldkampioen zou ook graag de concurrentie aangaan met Everts, Bervoets en Pichon in de Motocross GP. "De intentie is dat ik in de twee klassen aantreed", zegt Smets. "Qua tijdschema is het doenbaar, tussen beide wedstrijden is er twee uur om te recupereren, maar het zal niet makkelijk zijn." Tweemaal aan de slag gaan schrikt de Kempenaar niet af, want in het verleden bestond een Grote Prijs sowieso uit twee reeksen. "Maar terwijl ik al eens diep ben moeten gaan in de eerste wedstrijd, staan de tegenstanders in de tweede race fris aan de start."

Verder is er nog een ander probleem voor Smets. "De nieuwe motor moet klaar zijn." De 450cc-machine waarmee hij het tegen Everts en co. wil opnemen is er nog niet en Smets wil er wel de voorbereidingswedstrijden op het nieuwe seizoen mee rijden. "Want de aanpassing aan de motor is veel groter dan het verschil in cilinderinhoud laat vermoeden."

Voorlopig concentreert de crosser zich echter op iets helemaal anders. Morgen staat hij in Charleroi aan de prestart van de rallyraid Parijs-Dakar. Hij is al lang bevriend met Dakar-veteranen Jackie Loomans en zijn bijrijder Marc Lauwers. Omdat die laatste het dit jaar met de motor wil proberen, werd Smets gevraagd te navigeren voor Loomans. De crosser zag het meteen zitten.

Het is Smets niet zozeer om de wedstrijd te doen, wel om het nieuwe. "Er gaan een heleboel sterk uiteenlopende impressies op me afkomen. Een hele nieuwe wereld zal opengaan. Hier leven we in zo'n voorgeprogrammeerde maatschappij dat je bij wijze van spreken vandaag al weet wat je over drie jaar te wachten staat, terwijl je daar niet weet wat je over vijf minuten zal overkomen. Zo wil ik de woestijn ontdekken en beseffen hoe klein we wel zijn als menselijk wezen. Ik hoop drie aangename weken door te brengen."

Joël Smets is niet de eerste sportman uit een andere tak dan de autowereld, die aan de woestijnrally deelneemt. Maar de meeste van zijn lotgenoten hebben meestal hun actieve carrière achter de rug, terwijl hem over enkele maanden het WK motorcross wacht. "Dat deze rally past in de voorbereiding is een groot woord, maar het kan wel", zegt Smets. "Ik ben drie weken vroeger beginnen trainen dan de andere jaren en sta dan ook al een stap verder in mijn voorbereiding. Na mijn terugkeer heb ik nog meer dan twee maanden om er te staan bij de eerste Grote Prijs. Met mijn huidige basis moet dat haalbaar zijn. Ik denk dat het effect eerder positief zal zijn. Mentaal zal ik me helemaal bevrijd voelen."

Smets: 'Ik wil de woestijn ontdekken en beseffen hoe klein we wel zijn als menselijk wezen'