Direct naar artikelinhoud

'Meisjes willen allemaal Miss Sixty, jongens een pull van Tommy'

Leen Lesire is verkoopster in een trendy winkel vol bekende merken. "Voor mezelf zijn merken totaal niet van belang. Ik koop wat ik mooi vind en waar ik me goed in voel. Het is wel zo dat er bepaalde merken zijn waar ik regelmatig mijn gading vind en dat er andere merken zijn waar ik dan weer nooit iets van koop. Ik kan me wel herinneren dat ik als tiener per se die ene broek van Chipie wilde, en ik heb ze uiteindelijk ook gekregen van mijn ouders. Dat is echter allang geleden en vandaag denk ik zo helemaal niet meer. Bij mijn klanten merk ik wel dat ze dikwijls voor die ene broek van Diesel, G-star of Replay komen. Maar zodra ze beginnen te passen, kiezen ze gelukkig voor het model dat hen het beste staat, dat proberen we ook aan te moedigen. Je bent immers niets met een broek die wel van je lievelingsmerk is maar die totaal niet mooi past!"

Snobisme en merkenmania is heel leeftijdsgebonden, dat ondervindt ook Leen. "Vooral tieners zijn heel vatbaar: de meisjes willen allemaal spullen van Miss Sixty, de jongens een pull van Tommy! Ook het BCBG-(Bon Chic Bon Genre)-publiek is vatbaar. Die mensen willen naast Tommy ook Polo, Ralph Lauren en Mer du Nord. Bovendien moet het logo van die merken in het groot en breed op hun kledingstuk staan. Voor hen is het belangrijk ergens bij te horen, ze dragen als het ware een uniform. De echte fashion victims die heel veel geld aan kleding besteden, willen dan weer niet met een logo rondlopen. Grote logo's zijn voor hen een reden om een stuk niet te kopen. Ze willen er gewoon goed uitzien en daar desnoods grof geld voor neertellen." Een gewone sterveling zal dus niet aan hen zien dat ze dure high fashion dragen maar de kenners zullen het sowieso opmerken - een verdoken en iets subtielere vorm van snobisme? Leen: "Hoe je het ook draait of keert, snobisme is de wereld nog niet uit. Als ik een voorbeeld mag geven van een trend waar haast niemand de afgelopen seizoenen aan ontsnapte: Puma. Niet alleen jongeren maar ook een mama van veertig loopt met Puma's aan de voeten, haar dochter van veertien heeft het handtasje. Puma is, sinds de samenwerking met modeontwerpster Jill Sander, van sportmerk naar high fashion-item geüpgraded. De trendsetters vonden hun weg naar de Puma-collectie, de rest volgde."

Muriel Kuyps