Direct naar artikelinhoud

Luxemerken Delvaux en Natan denken aan delokalisatie naar Azië

De Belgische ontwerpers van luxeproducten proberen hun waar te slijten aan de high society van Shanghai. Zij speuren in China niet alleen naar klanten, maar ook naar productiepersoneel.

Emmanuel Vanbrussel

Belgische luxeproducten zullen over tien jaar deels in Azië gemaakt worden, omdat de loonkosten daar fors lager liggen dan bij ons. Dat zegt François Schwennicke, gedelegeerd bestuurder van handtassenproducent Delvaux. Hij presenteerde gisteravond een collectie Belgische lederwaren op de Belgian Gala Night in Shanghai.

"Onze luxesector evolueert van 'made in Europe' naar 'conceived in Europe'", zegt Schwennicke. "Dat wil zeggen dat het ontwerpcentrum in Europa blijft, maar dat een deel van de productie naar Azië overgeheveld zal worden. Diamanten, de luxeproducten bij uitstek, zijn daar nu al een goed voorbeeld van. De handel gebeurt in Antwerpen, maar een groot deel van het slijpen in India."

De luxetassen van Delvaux worden vandaag alleen in België en Frankrijk gemaakt. Welke productieonderdelen zullen het eerst verhuizen? "Dat zullen de componenten zijn die typisch zijn voor een luxeproduct en ons veel kosten, maar niet meteen zichtbaar zijn. Ik denk aan een exclusieve binnenzak van een handtas", antwoordt Schwennicke.

Ook couturier Edouard Vermeulen van het Brusselse modehuis Natan overweegt om zijn productie deels te delokaliseren naar Azië. "De modewereld vertoont een zekere nivellering naar het grote publiek. Kijk maar naar Lagerfeld, die via H&M verkoopt", zegt de ontwerper. "Op die trend willen wij graag inspelen, maar dat betekent natuurlijk dat wij goedkoper moeten kunnen produceren. Dat kan alleen in Azië. De Chinezen zijn in staat om de vereiste kwaliteit te leveren."

Delvaux en Natan onderzoeken in China de productiemogelijkheden en proberen tegelijkertijd nieuwe klanten te strikken. Vermeulen: "Wij zoeken distributeurs, maar een Chinees distributienetwerk opzetten is een werk van lange adem. Wij leggen onze eerste contacten." Hij heeft enkele potentiële distributeurs uitgenodigd op de gala-avond. Schwennicke ziet een grote markt voor Delvaux openliggen in Shanghai. "Japan, en dan vooral Tokio, is onze belangrijkste exportmarkt, maar Shanghai heeft alles om Tokio op termijn te overtreffen. De koopkracht is hier en de way of life ook. Het komt er nu op aan de vraag naar luxeproducten te creëren bij de consumenten."

Naast Delvaux en Natan presenteerden onder meer modeontwerpster Ann Demeulemeester en de Antwerpse diamantsector hun nieuwste collecties op het galadiner in Shanghai, waar de hele Belgische handelsmissie in China aanwezig was. Zowat 500 Belgische zakenlieden en bewindvoerders plus een 200-tal toppolitici en -zakenlui uit Shanghai namen deel aan het society-evenement. Een zitje kostte 200 euro per persoon, de grote Belgische bedrijven moesten 350 euro per persoon neertellen. Heel wat Belgische topmanagers reisden speciaal voor de gelegenheid naar Shanghai af.

De organisatie is in handen van BelgiumTeam, een vzw van Belgische ondernemers die onafhankelijk van officiële agentschappen zoals Export Vlaanderen of het Agentschap voor Buitenlandse Handel opereert. "Wij willen vooral het Belgische imago, ons savoir-vivre tonen aan het buitenland. Dat gaat van gastronomie tot luxeproducten", zegt Alain De Waele van BelgiumTeam. De luxeontwerpers waren vooral in hun nopjes met de aanwezigheid van prinses Mathilde. Vermeulen: "Zij is als prinses de beste mannequin die de Belgische ontwerpers zich kunnen indenken voor een Chinees zakenpubliek."

'Onze luxesector evolueert van 'made in Europe' naar 'conceived in Europe''