Direct naar artikelinhoud

Dansen tussen KUNST

Voor het kasteel van Horst staan paletten snelbouwstenen en ze brengen ons in de war. Welkom op HORST, het festival waar elektronische muziek, architectuur en kunst spannend in elkaar overlopen.

Het kasteel van Horst is gesloten. Het bouwwerk brokkelt uit elkaar. En voor het kasteel stapelt een vorklift 270 paletten snelbouwstenen netjes op elkaar, tot er een soort omwalling ontstaat. We twijfelen: zijn we per ongeluk op een werf beland? Wordt het kasteel met met grove bakstenen opgelapt of wordt hier over een paar dagen gedanst?

Net op dat gevoel mikt de installatie Podium Pile Pavilion, een ontwerp van het wereldvermaarde architectenbureau de vylder vinck taillieu. Want als het muziek- en kunstenfestival HORST de binnenkoer van het kasteel niet langer als podium kan gebruiken, dan verheft ze dat euvel meteen tot de rode draad: spaces and places, oftewel kunstenaars op zoek naar nieuwe plekken.

Horst kent u inmiddels wellicht als festival voor alternatieve elektronische muziek op een feëerieke locatie, maar het weet ook elk jaar interessante kunstenaars te strikken die zich door het domein laten inspireren.

Vijftigduizend euro wordt hiervoor uitgetrokken, ongeveer evenveel als voor het muzikale luik. "De beeldende kunst dient hier niet als decor of als randanimatie", zegt Arnout Van Vaerenbergh. Hij is de helft van het curatorsduo Gijs Van Vaerenbergh, bekend van het doorkijkkerkje in Borgloon en Labyrint op het Genkse plein C-Mine.

In een stroompje langs het kasteel ligt een print van de Zwitserse Batia Suter en de Nederlandse kunstenaar Garbiel Lester speelt met perspectief en beweging door in de bomenlaan kleurrijk geverfd tralies te plaatsen, een ijzeren rij waaruit figuren geknipt zijn.

En architectenbureau de vylder vinck taillieu bouwde ook een opmerkelijk pavilioen met ruwe bakstenen en ogenschijnlijk slordig aangebracht cement, dat hier ook na het festival blijft staan. Een statement over stabiliteit, ruimte en natuur. "De architecten zijn geen pleasers", merkt Van Vaerenbergh op.

"Er wordt wel eens gezegd dat Horst twee soorten publiek aantrekt: zij die voor de muziek komen, en zij die beeldende kunst willen zien. Maar het is echt een versmelting. We organiseren debatten, lezingen en rondleidingen, en die zitten altijd goed vol." De confrontatie tussen kunst en de nachtelijke festivalsfeer levert volgens hem ook een fijne spanning op. "Alsof het publiek met een zekere scherpte of een andere focus komt: feesten met een 'museumblik'."

Voor het eerst is er ook ruimte voor performance en die eer is weggelegd voor Amber Vanluffelen. Op een dansvloer van poreuze, witte steen verkent zij de wondere wereld van vogueing. Tik dat maar eens in op YouTube.

Shakespeareaans

Waar wij het meeste naar uitkijken, en dan liefst bij valavond: NewCastle. Elke editie wordt een kunstenaar gevraagd het podium te ontwerpen, maar omdat de binnenkoer niet toegankelijk is, zijn dat er dit jaar twee. Het ruwe Podium Pile Pavilion dus, en NewCastle van het Londense Assemble, dat twee jaar geleden als allereerste archtitectuurcollectief de prestigieuze Turner-prijs won.

Een klinkende naam dus, en ze hebben met stellingen een kasteel gebouwd: een vierkanten structuur in drie lagen met een toren, een binnenkoer en trappen die aan een ophaalbrug doen denken. Het geheel wordt ingepakt met een blauw zeil. "Als een shakespeareaans theater, waar de grens tussen spelers en publiek minder strak is."

Zien en gezien worden, dat is het spel dat hier gespeeld zal worden: waar je overdag door het blauwe zeil makkelijk van binnen naar buiten kijkt, keert de nacht de zichtbaarheid om. En dansen op de balkons is als dansen op een podium, of zijn het de feestvierders in de dance pit die bekeken worden?

Festival HORST, vrijdag 8/9 en zaterdag 9/9 aan Kasteel van Horst, Holsbeek. horstartsandmusic.com. Het expoluik is toegankelijk tot 5 november.