Direct naar artikelinhoud

Zes jongeren moeten OP12 op sleeptouw nemen

Televisie heruitvinden en ondertussen ook kijkers naar een nieuwe zender lokken. De zes jongeren die sinds deze week in het kader van het Carte Blanche-project bij de VRT aan de slag mogen, krijgen een behoorlijk ambitieuze taakomschrijving mee.

Wil je weten wat jongeren op televisie willen zien? Vraag het hen dan zelf. Vanuit die simpele logica schoot de VRT twee maanden geleden het Carte Blanche-project op gang. Meer dan achthonderd jongeren kwamen aan de Reyerslaan uitleggen hoe zij de toekomst van televisie zien. Na een uitgebreide screening- en selectieronde bleven er daar zes van over. Zij zetten gisteren hun krabbel onder een contract dat hen één jaar lang aan de VRT bindt.

Die tijd moeten ze gebruiken om een nieuw participatief en interactief jongerenaanbod uit te werken. Het resultaat daarvan is vanaf begin 2014 zowel online als op OP12 te zien.

Zo lang zal het echter niet duren voor we de zes - vier jongens en twee meisjes - op het scherm zullen zien. Bij de VRT hopen ze immers dat ook hun zoektocht naar nieuwe ideeën boeiende televisie zal opleveren. Boeiend genoeg alleszins om jongeren en masse naar OP12 te lokken.

Dat nieuwe derde kanaal van de VRT kan voorlopig niet overtuigen. Het zorgt er wel voor dat de programmering van Ketnet overdag niet meer door de actualiteit wordt verstoord. Maar na acht uur 's avonds, wanneer het Ketnetpubliek in bed ligt, is het huilen met de pet op. Of er nu een rockconcert, een jongerenmagazine of de Koningin Elisabethwedstrijd op het programma staat, de kijker laat OP12 links liggen. Enkel de occasionele voetbalmatch zorgt bij OP12 voor een kijkcijferpiek.

Voorlopig slaagt de VRT er nog in de kritiek te pareren, OP12 moet immers pas vanaf september met een volwaardig jongerenaanbod uitpakken. Maar nu die deadline in zicht komt, neemt de druk toe. Druk die ook de zes gloednieuwe VRT-medewerkers ongetwijfeld zullen voelen. Het programma waarin hun doen en laten wordt gevolgd moet dit najaar immers een van de speerpunten van de OP12-programmering worden.

De zes staan niet alleen in hun zoektocht naar de OP12-kijker. Productiehuis Bonka Circus, dat het hele project begeleidt, zorgde voor een aantal ervaren coaches waarvan Dieter Coppens en Sofie Engelen de bekendste namen zijn. Sihame El Kaouakibi, bekend van het dansproject Let's go Urban, is meter van het Carte Blanche-project. Zij heeft alle vertrouwen in een goede afloop. "De jongeren die we selecteerden vertegenwoordigen een hele jongerengemeenschap in al haar facetten. Maar ook de andere jongeren die we de voorbije maanden hebben ontmoet, willen we nog betrekken bij het project. De zes staan er dus niet alleen voor."