Direct naar artikelinhoud

Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID

De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer.

Geen zin om tol te betalen op de E314? Neem dan de N73, de gewestweg tussen de Nederlandse grens en Tessenderlo. Of rijdt u naar De Panne? Neem dan niet de dure E40, maar rij binnendoor over de N35, die over Veurne loopt. Het zijn maar enkele tips die vrachtbedrijven meegeven aan hun chauffeurs om euro's uit te sparen. Tot frustratie van de mensen die op deze sluiproutes wonen.

De kilometerheffing voor vrachtwagens werd op 1 april 2016 gelanceerd. Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moeten betalen voor het gebruik van de belangrijkste wegen. Maar van in het begin doken er signalen op van sluipverkeer. Via gewestwegen proberen chauffeurs de heffing te ontlopen. Daardoor vallen de inkomsten lager uit dan verwacht en ontstaat er overlast.

Op sommige plaatsen is dat overduidelijk. "Ik woon aan de N78 in Limburg. Daar zie ik veel meer vrachtwagens rijden dan vroeger", zegt Open Vld-parlementslid Marino Keulen. CD&V-parlementslid Dirk De Kort uit Brasschaat ziet dat ook. Sinds de kilometerheffing steeg het vrachtverkeer op de N122 van Kapellen tot de Nederlandse grens ruim 300 procent. Vandaar dat CD&V en Open Vld al een tijdje ijveren voor de uitbreiding van het tolnet.

Doorsteekjes

Die komt er nu, zo verneemt De Morgenuit goede bron. De bedoeling is dat er zes extra gewestwegen worden belast. Daarbij gaat het niet zozeer om lange routes, maar om handige doorsteekjes. Samen zijn ze goed voor ongeveer 200 kilometer. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) legt de uitbreiding voor aan de regering op advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Met het voorstel, dat zonder ongelukken zal worden goedgekeurd, komt Weyts terug op zijn beslissing om net voor de lancering van de kilometerheffing een zestigtal gewestwegen te schrappen uit het betalende tolnet. In het oorspronkelijke plan moesten vrachtwagens dus wel betalen op die wegen. Maar na gesprekken met de vrachtsector besloot Weyts om die gewestwegen te ontzien. Nu worden zes ervan toch betalend.

Sterke lobby

"De lobby van de transportsector was sterk", zegt Joris Vandenbroucke van oppositiepartij sp.a. "Economische belangen waren belangrijker dan verkeersveiligheid en leefbaarheid. Maar het is goed dat de regering dit corrigeert." Björn Rzoska van Groen hoopt dat het aantal fietsongevallen nu zal dalen. "Er rijden nog te veel vrachtwagens rond op het moment dat mensen naar hun werk of school fietsen."

Binnen de meerderheid klonk de voorbije dagen wrevel over het feit dat de studie van de administratie te lang op zich liet wachten. Eerst was die voor het najaar van 2016. Daarna werd ze meermaals uitgesteld. Tot Weyts twee weken geleden opnieuw uitstel vroeg aan de leden van de commissie Mobiliteit. Gisteravond kregen zij uiteindelijk de resultaten te zien.

In de studie pleit de administratie voor een uitbreiding van het tolnet op 1 januari 2018. Daarbij waarschuwt ze wel dat de aanpassingen mogelijk nieuw sluipverkeer zullen veroorzaken op andere wegen. Dat moet de overheid goed in het oog houden.

Minister Weyts, die de resultaten vandaag voorstelt in het parlement, wenste gisteren niet te reageren.