Direct naar artikelinhoud

Ook na overname heet AB InBev gewoon AB InBev

Bierreus AB InBev blijft na de overname van concurrent SABMiller gewoon AB InBev heten. Wel verdwijnt de iconische adelaar uit het logo van 's werelds grootste brouwersgroep.

Het nieuws is bekendgemaakt op een algemene vergadering waar aandeelhouders stemden over de samensmelting van de biermakers.

Bij de goedkeuringsprocedure zijn uiteindelijk alle voorstellen aangenomen. Daarmee krijgt de fusie groen licht, waardoor die op 10 oktober kan worden afgerond.

Het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, bekend van merken als Jupiler, Leffe en Hoegaarden, bood in oktober vorig jaar 45 pond per aandeel op zijn grootste concurrent. Het bod waardeert de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer, moederbedrijf van onder meer Foster's, Miller en Dorada, op omgerekend 91,6 miljard euro.

De megadeal gaat ten koste van een flinke hoeveelheid banen. AB InBev zet het mes in het personeelsbestand als de overname van SABMiller is afgerond, zo werd onlangs al bekend. In de komende drie jaar wordt dan afscheid genomen van 3 procent van het personeel, wat neerkomt op circa 5.500 arbeidsplaatsen.