Direct naar artikelinhoud

Ook Gents mobiliteitsplan verdient referendum

Rudi De Kerpel is ondernemer. Hij woont in de buurt van Gent.

Gent en mobiliteit. Het is afgelopen jaar meer dan ooit een thema geweest van zowel de bewoners, de middenstanders als de bezoekers van de stad. De stad wil naast alternatieve mobiliteit ook inzetten op het aantrekken van jonge (rijkere) gezinnen. Die zijn niet onbelangrijk voor het vullen van de stadskas. Gemeentebelasting geheven op een gezinsinkomen van 80.000 euro is nog steeds meer dan op een inkomen van 25.000 euro.

Wie de stad als bewoner of bezoeker afgelopen maanden wou aandoen, werd zwaar op de proef gesteld. Er waren niet alleen de talrijke wegenwerken - ja, moet gebeuren, maar alles op hetzelfde moment? - maar er was ook de 'testfase' van het nieuwe mobiliteitsplan van Groen-schepen Filip Watteeuw. Plots werden straten onbereikbaar, kregen een andere rijrichting of werden gewoon afgesloten door paaltjes. En dit is pas een voorbode van wat ons te wachten staat in 2017.

Ontmoedigingsbeleid

Het actualiseren van mobiliteit in een stad kan noodzakelijk zijn als die stad zware veranderingen ondergaat. Sommige ingrepen lijken echter meer op het pesten van (auto)bestuurders dan dat ze werkelijk bijdragen aan het comfort van de bezoeker of bewoner. Ik snap de logica nog steeds niet dat je bijvoorbeeld naar de parking onder de Kouter kunt, maar niet meer terug zonder door de stad gestuurd te worden. In het jargon van de schepen heet dat 'ontmoedigingsbeleid'.

Dat krijg je natuurlijk als je de definitie van 'mobiliteit' en 'leefbaarheid' herleidt tot bakfietsen, Cambio-huurwagens of zelfs transport naar de winkels wil via het water. De vraag wie bijvoorbeeld de overslagkosten gaat betalen, blijft - ondanks een honderdduizenden euro's kostende studie van Europa - tot op heden onbeantwoord.

Winkelruimte te huur

Veel geneuzel in de marge, maar weinig concrete oplossingen voor werkelijke problemen. Men wil de bezoekers en bewoners stimuleren om het openbaar vervoer te gebruiken. Prima. Maar zijn die mee? Gaan er volgend jaar meer en grotere trams rijden door de stad? Gaan de park & rides allemaal klaar zijn? Ik denk het niet... maar toch zal men het plan uitvoeren.

De gevolgen zullen snel duidelijk worden. De klassieke middenstand - al zwaar gehavend door het opkomende geweld van e-commerce - zal spoedig het bijltje erbij neerleggen, van zodra hun spaargeld er is doorgedraaid. Voor het eerst zie ik in de Brabantdam (de topstraat van Gent) al wekenlang een bord 'te huur' hangen in een etalage.

Een succesvolle winkelstad bestaat uit meer dan enkel hippe cafés en een historische binnenstad. Ze heeft ook nood aan de klassieke neringdoenerij. Meer en meer winkels trekken daarom de stad uit. Er is niet alleen Ikea, maar ook het succes van de Kortrijkse en de Antwerpse Steenweg in Lochristi. Misschien moet de schepen eens met de trein naar Sint-Niklaas rijden. Hij kan daar in de Stationstraat de gevolgen van een soortgelijk beleid bekijken.

Naast een nieuw verkeersplan gaf de schepen toe dat er ook 880 parkeerplaatsen gaan verdwijnen. Voor de bezoekers, voor de bewoners en voor de middenstanders.

Je kunt als overheid gaan voor vernieuwing en modernisering, maar roekeloos blijven vasthouden aan het eigen grote gelijk getuigt van domheid en onverantwoordelijkheid. De andere coalitiepartners houden zich (begrijpelijk) opvallend op de achtergrond.

Luchtvervuiling

In Antwerpen lopen de Groenen voorop met het referendum tegen de Oosterweelverbinding. Zou het dan niet moedig zijn om de Gentse bevolking dezelfde kans te geven om zich uit te spreken over het nieuwe mobiliteitsplan?

Want de luchtvervuiling voor de bewoners van de Gentse ring (waar alle verkeer nu zonder meer door zal moeten), zal minstens zo erg zijn als het fijn stof dat de Antwerpenaren volgens de lokale Groen-afdeling zullen te verdragen krijgen met de Oosterweelverbinding.