Direct naar artikelinhoud

Demir pakt kritische wetenschappers persoonlijk aan

Staatssecretaris voor Armoedebestrijding Zuhal Demir (N-VA) pikt de kritiek op haar armoedebeleid niet. Nadat experts eerder deze week erg scherp waren, haalt ze uit naar enkelen onder hen. Een strategie die N-VA wel vaker hanteert.

"Als wetenschappers schelden als politici, wil deze politica wel eens de wetenschap wegen." Op Facebook maakt Demir duidelijk dat ze niet gediend is van het harde oordeel van verschillende armoede-experts. In het Jaarboek Armoede oordeelden zij deze week dat de regering "meer doet tegen de armen dan tegen de armoedebestrijding". Kritiek die duidelijk hard aankomt bij Demir.

In haar Facebook-bericht probeert ze dan ook om enkele auteurs van het Jaarboek, Ides Nicaise en Jan Vranken, in diskrediet te brengen. De eerste interpreteert volgens Demir cijfers over het aantal werkende armen doelbewust in haar nadeel, terwijl ook Vrankens onderzoek met een korrel zout moet worden genomen, aangezien hij enkele jaren geleden een boek schreef dat werd uitgegeven door PVDA. Kortom: fake newsdus.

Op de man spelen

"Deze kritiek komt bijzonder ongelegen voor Demir", zegt UGent-politicoloog Nicolas Bouteca. De staatssecretaris ligt al een hele week onder vuur voor haar uitspraak dat de laagste uitkeringen deze legislatuur niet meer boven de Europese armoededrempel zullen worden getild. "Maar het is heel zwak om zo op de man te spelen. Demir heeft blijkbaar vooral een probleem met de stijl van de wetenschappers, maar zij weet ook dat je geen aandacht krijgt als je iets heel droog presenteert. Ze komt zelf ook vaak fel uit de hoek."

Demirs aanval lijkt sterk op de strategie die eerder ook al haar partijgenoten Geert Bourgeois en Liesbeth Homans hanteerden toen de hervormde kinderbijslag en de Vlaamse armoedecijfers onder vuur werden genomen: de wetenschappers zelf hard aanpakken om zo de aandacht van de kritiek af te leiden. "Je ziet bij N-VA maar ook wereldwijd dat de academische wereld en de media meer onder vuur komen. Met zo'n boodschap kan je bij je eigen achterban wel scoren", zegt Bouteca.