Direct naar artikelinhoud

Spaghetti, pizza en lasagne: Europa lust liefst Italiaans

De Italiaanse keuken is online met voorsprong het populairst bij Europeanen. Vooral de Montenegrijnen zijn verlekkerd op pasta en pizza.

Terwijl veel Europese landen er behoorlijk trotse culinaire tradities op nahouden, blijkt de Italiaanse keuken online het populairst in minstens een dozijn Europese landen, waaronder Italië zelf, Duitsland, Spanje, Zweden en Polen.

Dat blijkt uit een rondvraag die The Wall Street Journal deed bij maaltijdleveranciers Just Eat, Delivery Hero en Foodpanda. De culinaire populariteit van Italië is het grootst in Montenegro, waar 76 procent van de maaltijden Italiaanse gerechten zijn. Ook in Polen scoort de Italiaanse cuisine heel goed, met 38 procent van de bestellingen.

Behalve Italianen bestellen alleen Grieken, Turken en Bosniërs meer lokale dan buitenlandse schotels. In Griekenland is souvlaki, een gegrilde vleesschotel, het meest bestelde gerecht, terwijl Turken het meest tuk zijn op onder meer kebab. In Bosnië kiest 59 procent van de onlinebestellers voor lokale specialiteiten zoals cevapi, een populaire maaltijd.

VK verkiest Chinees

Geheel volgens verwachting bestaat meer dan de helft van de bestellingen in Italië uit lokaal lekkers. In het Verenigd Koninkrijk staan Chinese maaltijden dan weer helemaal bovenaan, met meer dan 20 procent van de bestellingen. Daarmee zijn ze vijf keer zo populair als de traditionele fish and chips.

Europa vertegenwoordigt een grote hap uit de globale markt van maaltijdleveringen. Volgens het Britse marktonderzoekbureau Euromonitor zal de markt groeien van 82,2 miljard euro vorig jaar naar 86,2 miljard dit jaar. Het onderzoek meldt niets over de maaltijden die Belgen het meest bestellen.