Direct naar artikelinhoud

Verkoophit in China: blikje schone lucht

Een Canadees bedrijf verkoopt sinds twee maanden frisse lucht in blik aan China. De eerste zending van 500 blikken was in vier dagen verkocht.

Het Canadese bedrijf Vitality Air verkoopt sinds twee maanden frisse lucht in blik aan China, waar de Canadese lucht een gat in de markt lijkt te zijn. In China is luchtvervuiling in veel steden een groot probleem. In hoofdstad Peking kondigde de overheid vorige week drie dagen lang code rood af vanwege extreem hoge vervuiling.

De eerste zending van Vitality Air bevatte 500 blikken, die ogen als haarlakspray. "Binnen vier dagen waren ze allemaal verkocht", zei medeoprichter Moses Lam in de Britse krant The Telegraph. Voor een blikje met nog geen 8 liter lucht - goed voor een minuut rustig ademhalen - betaalt een Chinees 100 yuan (14 euro).

Een mens ademt ongeveer 11.000 liter lucht per dag. Een dag lang schone lucht ademen zou een Chinees dus meer dan 19.000 euro kosten.

In 2013 verkocht de Chinese multimiljonair Chen Guanbiao al flesjes schone lucht in China. De lucht kwam uit Tibet, Taiwan en de Chinese provincie Yanan en kostte 5 yuan (0,70 euro) per blik. Op deze manier wilde de filantroop China's vervuilingprobleem onder de aandacht brengen. In tien dagen tijd verkocht hij 8 miljoen blikken.

Het idee voor Vitality Air ontstond toen Moses Lam en Troy Paquette voor de grap een zakje lucht op eBay plaatsten. Het eerste zakje verkochten ze voor nog geen 50 cent, maar voor de tweede ontvingen de oprichters ineens 160 dollar (146 euro). De mannen hebben intussen distributeurs in Noord-Amerika, India, het Midden-Oosten en China.