Direct naar artikelinhoud

Geen naam en geen song? Geen enkel probleem

Laura Groeseneken vertegenwoordigt België volgend jaar op het Eurovisiesongfestival. De Leuvense heeft geen faam en - vooral - geen nummer. Maar dat hoeft geen probleem zijn. 'Misschien heeft Triggerfinger nog iets liggen?', oppert Marcel Vanthilt.

'Waterloo' van ABBA, 'Puppet on a String' van Sandie Shaw of 'Hold Me Now' van Johnny Logan. Het Eurovisiesongfestival heeft dan wel de reputatie vooral rond show en kitsch te draaien, het instituut bracht al verschillende hits voort. Of toch tenminste evergreens. Wie weet mogen we binnenkort ook Laura Groeseneken (27) op dat lijstje schrijven.

De VRT selecteerde haar als Belgische vertegenwoordiger op het Eurovisiesongfestival. Voor het grote publiek is ze vooralsnog een nobele onbekende. Overdag is ze grafisch vormgever voor Ikea, muzikaal werkte ze vooral in de schaduw. Die van Alex Callier (Hooverphonic) en Piet Goddaer (Ozark Henry) om precies te zijn. Mooie adelbrieven, maar naam en faam heeft ze niet. Belangrijker: ook een liedje heeft ze nog niet. Is dat niet behoorlijk essentieel in een liedjeswedstrijd?

"Uiteraard is dat het belangrijkste. Maar daarvoor hoeft die song er nu nog niet te zijn. Het kan zelfs een voordeel zijn. Zo'n Eurosong-nummer wordt véél gedraaid. Qua gage en auteursrechten kan dat behoorlijk lucratief zijn, zeker als het ook echt een hit wordt", zegt Marcel Vanthilt, presentator, muzikant en in een ver verleden jurylid van de Belgische Eurosong-preselecties. "Er zullen haar genoeg goede nummers worden aangeboden, door goede componisten. Misschien heeft pakweg Triggerfinger nog iets liggen?"

Namen die meer voor de hand liggen dan Triggerfinger zijn Alex Callier en Piet Goddaer, de voorman van Ozark Henry. Met die eerste schreef Groeseneken al een nummer: 'Gravity', voor een campagne van het parfummerk Cacharel. En met die tweede werkt ze al drie jaar samen. Ze maakt namelijk deel uit van zijn band: zang, keyboard, melodica en percussie. "Of ik wil meeschrijven? Als ze mij dat vraagt, wil ik zeker helpen. Ik werk heel graag met haar samen", aldus Goddaer.

Dat klinkt ook Miguel Wiels als muziek in de oren. "Dat zou een heel goed idee zijn. Idealiter kan ze zelf ook meeschrijven aan het nummer, want ik lees dat ze dat ook kan. Het is een frisse, nieuwe artieste, maar toch niet onervaren. Ze heeft bovendien een sterke stem. Omringd door een goed team en met een goede song kan ze het ver brengen", denkt Wiels.

Uitstraling

De connaisseurszijn het er allemaal over eens: de song moet ijzersterk zijn, anders haal je het niet. Zo klonk het vorig jaar ook, na de overwinning van de Portugees Salvador Sobral. Hij deed het erg sober en liet zijn ballad 'Amar Pelos Dois' voor zich spreken. Niets dan lof was zijn deel.

Die kant moet Groeseneken dus ook uit, al is dat niet het enige. "Ik vond 'City Lights' (het nummer waarmee Blanche vorig jaar naar het songfestival trok, BVSG)al een potentiële tophit. Maar de artieste had te weinig uitstraling. Als ik Laura bezig zie, denk ik dat zij het wel zou kunnen waarmaken", voorspelt Wiels.

Daar sluit ook Hugo Sigal, die van Nicole & Hugo, zich bij aan. Al ziet hij nog één struikelblok. "Groeseneken... Ik wil niet weten wat ze daar in het buitenland van gaan maken. Misschien de achternaam gewoon weglaten? Dat klinkt meteen al een stuk internationaler. Dat is toch nodig, om een Europees publiek aan te spreken?"