Direct naar artikelinhoud

Carpoolparkings barsten uit hun voegen

De carpoolparkings in Vlaanderen raken almaar meer bezet. Groen vindt dat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werk moet maken van een duidelijk beleid rond carpooling.

Het plaatsgebrek blijkt uit gegevens die Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) opvroeg bij de Vlaamse administratie. Cijfers van de laatste drie jaar tonen aan dat zeven carpoolparkings met een structurele overbezetting te kampen. Nog eens zeven andere zitten tegen hun maximum.

Parkings met een structurele overbezetting zijn die van Wommelgem-Zuid (104%), Houthalen (100%), Lummen (107%), Kruishoutem (97%), Bertem (134%), Walshoutem (192%) en Izegem (105%). Daar parkeren automobilisten zich op andere plaatsen in de buurt of ergens in de kant.

In zijn beleidsnota schrijft mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) dat tegen 2020 40 procent van het woon-werkverkeer op een duurzame manier moet verlopen. Carpoolparkings spelen daar een belangrijke rol in. "Als een carpoolparking een te hoge bezettingsgraad heeft, kijk ik naar de uitbreidingsmogelijkheden", aldus Weyts. Maar voorlopig plant de minister voor geen enkele van de overbezette parkings op korte termijn investeringen.

Volgens Groen wordt er gesneden in de budgetten. Voormalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) voorzag voor de periode 2014-2016 namelijk geld voor de bouw van twee carpoolparkings in Destelbergen (400.000 euro) en in Heusden-Zolder (800.000 euro). Die middelen komen echter niet terug in de planning 2015 van minister Weyts. Een meerjarenplanning is er nog niet.

"Carpoolers maken de file voor iedereen korter en helpen de uitstoot van uitlaatgassen en CO2 te beperken", zegt Groen-fractieleider Björn Rzoska. Groen vindt dat carpoolers beloond moeten worden door de Vlaamse overheid. "Wie carpoolt, draagt bij aan het milieu. Maar de regering van N-VA, Open Vld en CD&V blijft vooralsnog in gebreke", aldus Rzoska.