Direct naar artikelinhoud

'Op mijn nieuwe stoelen kun je eender wat zetten. Een foto van je hond? Ook goed'

Philippe Starck is een van de weinige echte vedettes in de meubelindustrie. Hij heeft een vruchtbaar jaar achter de rug, met nieuw werk bij onder meer Magis, Kartell en Flos. Starck zette ook de schouders onder TOG, een jong Braziliaans merk waarvan hij creatief directeur is, en een van de designers.

Philippe Starck: "Het eerste dat u moet weten, is dat TOG niet nóg een designmerk is. Er zit een idee achter, een ambitie, een relatief eenvoudige filosofie. Kijk, we hebben over het algemeen almaar minder geld, en almaar minder zin om dat geld uit te geven aan onnozele dingen, zoals meubels. En daarom hebben we massaproductie nodig. Alleen massaproductie garandeert échte kwaliteit. De kwaliteit stijgt, de prijs daalt. Dat is democratisch design. Ik heb dat uitgevonden. Maar ik heb mettertijd wel gemerkt dat mensen zeiden, mja, geniaal, maar ik zou toch graag iets hebben dat écht van mij is, en van mij alleen.

"Zo is er een paradox ontstaan van mensen die voor weinig geld een industrieel kwaliteitsproduct wilden kopen dat toch uniek is. En zo is TOG ontstaan. TOG verbindt voor het eerst het beste van twee werelden. Dat is een uniek, genereus en sympathiek uitgangspunt.

"TOG werkt op verschillende niveaus. Je kunt online je stoel customizen, door bijvoorbeeld de kleur van het zitje te veranderen, of de vorm van de rug. Met Boss Boss et Maria Maria, mijn nieuwe ontwerpen, gaan we nog een stap verder. De rug van die stoelen is van transparant plexi, en daarachter kun je een foto plaatsen van je kinderen, een landschap, een spreuk - j'encule le monde, om het even. Een foto van je hond? Ook goed. Dat gaat snel en gemakkelijk, zelfs een grootmoeder kan eraan uit. We hebben ook een customizing app. Mevrouw Smith koopt een stoel en vindt dankzij onze app een Afrikaan die mooie tekeningen maakt. Waarop hij zijn werk verkoopt, en zij een unieke stoel krijgt. Volgend jaar, ten slotte, beginnen we met open source. Dan kunnen mensen mijn meubels naar eigen goeddunken transformeren en vervolgens afdrukken met een 3D-printer."

TOG is precies een jaar geleden gelanceerd. Hoe doet het bedrijf het?

"Zachtjesaan. Je zet zo'n bedrijf niet op een-twee-drie in de markt. Over enkele maanden openen we een eerste winkel in São Paulo, en er wordt gewerkt aan een platform voor e-commerce. Op dit moment hebben we op de site een netwerk van een dertigtal customizers, waaronder een stam in het Amazonegebied. Ik dacht vorig jaar dat we meteen vijftigduizend customizers zouden hebben, maar zo'n vaart loopt het dus niet. Enfin, we kunnen gemakkelijk aan dat cijfer geraken. Maar we zijn er ons bewust van geworden dat TOG toch een zekere kwaliteit moet garanderen, ook al verdient het bedrijf geen geld met dat customizen. Het idee van 'het is feest en iedereen doet maar wat' hebben we enigszins moeten temperen."

togallcreatorstogether.com