Direct naar artikelinhoud

Werkgever ook baas over uw surfgedrag

Ontslagen omwille van een like op Facebook. Voor de Luikse arbeidsrechtbank weegt de reputatieschade van de werkgever zwaarder door dan de vrijheid van meningsuiting. 'Ik denk dat werknemers zich dit niet altijd realiseren.'

Ontslag omwille van Facebook komt, zo stellen advocatenkantoren, steeds vaker voor. Maar waar het vaak om forse kritiek op de baas of het bedrijf gaat, daar staan in een recent vonnis van de arbeidsrechtbank van Luik enkele likes centraal, zo meldt de krantL'Echo. Een accountant van een Brusselse vzw, die werk verricht rond stedelijke heropwaardering, plaatste eerst verschillende links op zijn Facebook-muur die refereerden aan het quenelle-gebaar van de Franse komiek Dieudonné M'bala M'bala, die veroordeeld geweest is voor het aanzetten tot haat.

Bestuurders van de vzw vroegen hem om ermee op te houden. Ook moest hij er schriftelijk mee instemmen dat hij niet langer boodschappen zou plaatsen of liken die als kwetsend zouden kunnen worden ervaren. Enkele maanden later zag een directeur dat de accountant opnieuw zulke links had geliket. De vzw zette hem om dringende redenen op straat, een besluit dat nu is bevestigd door de rechtbank.

Niet absoluut

Het toont volgens verschillende experts opnieuw dat de vrijheid van meningsuiting niet absoluut is. Ook buiten de werkuren bestaat er een zogeheten loyauteitsplicht ten opzichte van de werkgever. Het is aan de rechter om geval per geval, waarbij ook de functie van de werknemer en de aard van de organisatie een rol spelen, na te gaan wat zwaarder weegt. "Als een handeling in je vrije tijd op Facebook of Twitter een negatieve weerslag kan hebben op de werkgever of als dit het vertrouwen in uw functioneren ondergraaft, moet je opletten", zegt professor arbeidsrecht Frank Hendrickx (KU Leuven). "Ik denk dat werknemers zich dit niet altijd realiseren."

Voor de rechter argumenteerde de ontslagen accountant dat een like niet betekende dat hij zich akkoord verklaarde met de inhoud van de boodschappen. De rechter ging daarin niet mee en stelde dat de vzw zich terecht zorgen maakte over reputatieschade. Het feit dat de werknemer was gewaarschuwd, is een verzwarende omstandigheid. "Dat het om een like gaat en niet om eigen bewoordingen sluit niet uit dat er een probleem in de arbeidsrelatie kan opduiken", zegt Hendrickx. "De boodschap mag niet zijn dat u schrik moet hebben voor elke like. De interne afspraak zal hier een verzwarende factor zijn geweest om het ontslag goed te keuren. Maar wees wel een beetje voorzichtig."

Bewijsmateriaal

Het is onduidelijk in hoeveel ontslagdossiers sociale media een rol spelen. Uit een rondvraag van de VRT werd in het voorjaar wel duidelijk dat advocatenkantoren er steeds meer mee te maken krijgen. Een bureau uit Kapellen behandelde in vijf jaar tijd liefst 160 zaken waaraan Facebook en Twitter aan de basis lagen van een ontslag. Eerder lieten verschillende advocaten ook verstaan dat werkgevers steeds meer op sociale media op zoek gaan naar bewijsmateriaal, wellicht omdat zij sinds enkele jaren verplicht zijn om een ontslag te motiveren. Als werkgevers betalen voor de internetverbinding van hun werknemers kan ook naar het onlinegedrag worden gekeken.

"We moeten de juiste balans vinden", zegt professor arbeidsrecht Marc De Vos (UGent/Itinera). "Maar ik heb niet het gevoel dat werkgevers aan het uitgroeien zijn tot een soort gedachtepolitie. Het gaat nog altijd om uitzonderingen. Als je ergens werkt, wordt wel een bepaalde attitude verwacht, ook buiten de werkomgeving. Je moet er aan denken dat je een gedragscode hebt onderschreven. Het kan, zoals we hier zien, de druppel zijn."

2, 5